Newsletter
Istoria marcilor / Rolls-Royce

Istoria mărcii Rolls-Royce

Fondatorii acestei mărci de mașini au fost Charles Stewart Rolls și Frederick Henry Royce. Aceștia au avut un trecut foarte diferit  și o educație diferită, înainte de a se cunoaște. Carierele lor mergeau în diferite direcții. În anul 1904 ei și-au unit forțele, au construit și vândut motoare de mașini. Dar doar după doi ani, parteneriatul a format producția Rolls-Royce Silver Ghost proclamată ca fiind ‘mașina cea mai bună din lume’. Aceasta este istoria celor doi oameni remarcabili,  a mașinilor fabricate de ei și a succesului lor.
   
   1. INCEPUTURILE
    În ultimii ani ai secolului XVIII-lea, Henry Royce și Charles Rolls au trecut prin mai multe experiențe, însă împreună au ajuns la înțelegerea de a produce automobile.
   

Royce a fost fiul unui morar sarac din Alwalton, în apropierea Peterbourungh și a avut dificultăți în pornirea vieții. A început să lucreze la vârsta de 10 ani, vânzând ziare pentru Wh. Shmit în Bisohgep și Champhan Faction. S-a lăsat curând găsindu-și primul loc de muncă, unde a lucrat ca ucenic la Gara Great North în Peterboutgh. Acolo a învățat mult despre bazele ingineriei, era evident, chiar și la acea vârstă că Royce, era determinat să facă multe, deoarece a reușit să învețe singur limbi străine, algebră și bazele electricității. Trei ani mai târziu, în 1880, s-a mutat la o firmă care făcea piese de schimb pentru mașini în Leets, unde lucra 54 ore/săptămână numai pentru 19 silingi. Următoarea lui mutare a fost la Londra unde a învățat singur despre electricitate, dându-i posibilitatea să obțină o slujbă în una din companiile pionier, în electricitate. De aici, la vârsta de 19 ani, a plecat la Liverpoul ca supervisor la Landcashire Maxim și Wester Electic Company.
    De atunci, în doar 3 ani, el și partenerul său AE Charlmont au pus bazele unei firme în Cooke Street Manchester, fabricând filamete, dinamuri și dulii. Afacerea devenea din ce în ce mai puternică, dar momentul de curbură al carierei sale abia urma să înceapă. Acest lucru s-a întâmplat în anul 1903 când Royce și-a cumpărat pentru el o mașină la mâna a doua, un French Decauville, pentru naveta dintre casa lui și fabrică. Mașina pe care a găsit-o era greu de pornit, avea sistemul de aprindere insuficient (acesta fiind poate punctul care l-a determinat pe Royce să-și schimbe cariera). El și-a construit o mașină cu 2 cilindri după designul său. Aceasta a fost construită și desenată aproape în întregime de el însuși, ieșind pe porțile fabricii în primăvara anului 1904. Prima mașină a fost un succes în aproape toate direcțiile, pornea ușor, se mișca lin și rapid.
   

În același timp, Charles Rolls avea o afacere proprie. Rolls s-a născut într-o familie de aristocrați, fiind al III-lea fiu al Lordului și Lady Hangottock. El a dus o viață luxoasă și ușoară ca toți tinerii din familii similare. 
    A învățat la Eton și Cambridge University, unde și-a obținut licența în Științe Aplicate în Ingineria Mecanică. A plecat în Franța împreună cu tatăl său și a cumpărat o mașină 3 ¾ Peugeot. A fost prima mașină văzută în Cambridge, iar ziariștii au vorbit 2 zile despre aceasta. Cu această mașină Rolls a câștigat cursa de 1.000 mile și a primit medalia de aur personal de la Sir Alfred Harnsworth. Mai târziu, în 1903, Rolls a doborât un  nou record mondial de viteză, cu 150 km/h, conducând un 80 HP Mors la Dublin.
   
Între timp, în 1902 Rolls intra în afaceri, vânzând motoare de mașini; firma sa, denumită CS Rolls and Co, ajungând repede liderul de piață în distribuția motoarelor de mașini. Câteva luni mai târziu, Rolls îl convinge pe  Claude Jonhson să se alăture firmei, ca partener. Jonhson și-a construit o reputație briliantă ca organizator al evenimentelor motoriste și a fost primul secretar al RAC. El a avut multe responsabilități în Rolls-Royce Company, în special după ce Rolls a murit în 1910 și Royce s-a oprit imediat după război.

    Rolls avea două mari ambiții:
- Prima : vroia ca numele său să fie asociat cu mașinile în același sens cum numele Cubb’s era asociat cu seifele și Stenwaz’s cu pianele.
- A doua: vroia să găsească o mașină britanică la fel de bună sau preferabil mai bună ca mașinile străine pe care le vindea.
    La recomandarea lui Henry Edmonds, Rolls face o călătorie la Manchester să vadă mașina în 2 cilindri realizată de Royce. Întâlnirea a avut un mare succes, Rolls afirmând că ‘Royce este omul pe care l-a cautat de ani de zile’. Înțelegerea a fost încheiată foarte rapid, Rolls primind drepturi de exclusivitate pentru vinderea mașinilor pe care Royce le producea. Mașinile 10 HP,  15 HP, 20 HP și 30 HP cu motor de 6 cilindri, au fost expuse la Salonul din Paris în luna decembrie a anului 1904. În 23 decembrie, cele 2 companii au semnat un contract de fuziune, incluzând clauze ca toate mașinile să se numească « Rolls-Royce». 

Compania care va construi  cele mai bune mașini din lume a intrat în afaceri.
     Din păcate Rolls nu s-a putut bucura mult timp de succesul companiei, deoarece câțiva ani mai târziu, pe 12 iulie 1910, a murit într-un accident de aviație la Bournemouth. Pe de altă parte, Royce a petrecut mulți ani la cârma companiei, impregnând personalitatea lui unică la motoarele Rolls-Royce, până la moartea sa, în 22 aprilie 1933.
   
În anul 1931, Henry Royce achiziționează pentru compania Rolls-Royce, firma Bentley Motors, care producea caroseria pentru toate automobilele produse de firmă.
    Între 1904 și 1933 compania a produs doar caroserii după cerințele individuale ale clienților. După al-II-lea Război Mondial s-a decis producerea unei mașini complete Rolls-Royce, după noile standarde.
Pentru a realiza acest lucru, fabrica avea nevoie de mai mult spațiu pentru secția de vopsitorie și asamblare, așa că, în 1946, producția de motoare a fost mutată de la Derby în noua fabrică din Crew, unde se produceau motoare pentru avioane în timpul războiului.

    Prima mașină construită complet de Rolls-Royce la fabrica din Crew a fost un Bentley Mk IV  și nu un Rolls-Royce.

    2. PRIMA MAȘINĂ‚ ROLLS-ROYCE - 40/50 HP SILVER GHOST
    Această mașină a fost considerată de însuși Royce ca fiind cea mai bună mașină pe care a construit-o și a fost primul automobil Rolls-Royce numit ‘cea mai bună mașină din lume’.
    În extrasul din revista ‘Autocar’ datată 20 aprilie 1907, era scris despre 40/50 Hp Silver Ghost: ‘motorul care se află sub capotă, este mai silențios ca o mașină de cusut ... nu este rezultatul propulsiei, senzația pasagerului care stă în fața sau în spatele mașinii este aceea de plutire în natură’. Dar liniștea, retehnologizarea și calitatea nu sunt singurele lucruri care au impresionat presa și publicul în acel an. Imediat după această descoperire, în cursa Scottisch Reability Trial, de 2.000 de mile, aceeași mașină a parcurs 14.371 mile (23.210 km) fără opriri voite și a bătut recordul pentru cea mai lungă distanță parcursă de 7.089 mile (11.140 km).
    În timpul războiului, Rolls-Royce a produs motoare pentru ambulanțe, mașini pentru stafuri și mașini blindate. Mai târziu mașinile blindate au câștigat o faimă deosebită, în lupta legendară de la Laurenve, din Arabia. Chiar și cu o armură greoaie, atingând 4 tone, acestea tot reușeau să atingă o viteză de 50 mph (80 km/h).
    Prima mașină 40/50 Hp, mai există și acum la firma Rolls-Royce, este în perfectă stare de funcționare, chiar și după 500.000 mile, este placată în partea din față ‘The Silver Ghost’ și are lămpile placate cu argint.
    
Silver Ghost a fost produs până în 1925, în 7.820 de unități. 1.700 din acestea au fost produse în Springfield, America, unde a fost mutată fabrica în anul 1921.
    Producția din SUA a fost oprită în 1931 datorită faptului că, clienții americani preferau să cumpere mașini Rolls-Royce construite în Anglia.
   
Desigur istoria Rolls-Royce nu se termină niciodată, compania a continuat să se perfecționeze, rămânând însă de la început și întotdeauna, cea mai bună mașină din lume.

3. PERIOADA INTERBELICĂ ȘI POSTBELICĂ
    Când Primul Război Mondial a pornit, în 1914, oficialii din admiralitate și Biroul de Război, l-au întrebat pe Rolls-Royce dacă poate produce motoare pentru avioane. Compania a avut experiență numai în motoare de mașini, dar a răspuns cu un motor aeronautic, cu 12 cilindri, numit ‘Eagle’. Testat inițial la 225 cai putere, în martie 1915, versiunea produsă ulterior a atins 360 cai putere. Acesta a propulsat bombardiere, ca Handley Page 0/400, care au devenit mai târziu, aeronave de succes și Vickers Viny care, în 1919, a devenit primul aeroplan care a traversat Occeanul Atlantic.
    Rolls-Royce a produs, de asemenea, și motoare mai mici. Acestea incluzând motorul de 240 cai putere, “Falcon”, pentru avioanele de lucru. Rolls-Royce deținea mai mult de 60% din motoarele aeronavelor produse în Primul Război Mondial.
    Pacea a întrerupt producerea de astfel de motoare și compania s-a întors la producția de mașini. La mijlocul anilor 1920 constructorul de avioane Sir Richard Fairey cerându-le celor de  la Rolls-Royce să producă un nou motor aeronautic.
    Marea Britanie a câștigat, în 1927, cursa aeronautică cu un avion echipat cu motor de la Rolls-Royce, călătorind cu o viteză de 291 mph. Rolls-Royce a dezvoltat o nouă versiune de motoare Motor-R, care a câștigat trofeul Schneider din 1920 și 1931.
   
În perioada postbelică Rolls-Royce a făcut pași importanți în designul motoarelor pe gaz. Propulsoarele The Dart și Tyne au fost, în special, importante pentru liniile aeriene în călătoriile lor intercontinentale.

    Motorul The Dart a fost utilizat la avioane ca Argosy Arro 748 Friendship, Herald și Viscount și la cele mai puternice avioane ca Atlantic-Transall Varguord și SRN-4. Multe din aceste propulsoare sunt încă în folosință.
    În timpul anilor 50 – 60, a existat o relație importantă între producătorii britanici de motoare aeronautice și Rolls-Royce. Din cauza problemelor avute după  producerea noului turboreactor RB-211, compania a fost naționalizată de guvernul din 1978.
    În 1973, afacerea cu automobile a fost separată ca entitate, devenind Rolls-Royce Motors. Compania producătoare de motoare aeronautice și marine, a rămas în proprietatea statului până în 1987, când a fost privatizată ca Rolls-Royce plc., unul din multele privatizări  făcute sub guvernul Thatcher.
    1980 – Rolls-Royce Motors Cars a fost cumpărată de Vickers
    1998 – compania Vickers a vândut firma la Volkwagen
    Un an mai târziu compania Rolls-Royce plc, a fost achiziționată de compania Vickers pentru 576 mil. £.

    4. ISTORIA ACTUALĂ‚ A COMPANIEI ROLLS-ROYCE
    Azi motoarele Rolls-Royce continuă să funcționeze, fiind echipate pe multe avioane civile și militare, iar compania prezintă interese particulare în reducerea zgomotului și a emisiei de noxe.   
    În 1998, Vickers decide să vândă afacerea Rolls-Royce Motors. Este adevărat că grupul Volskwagen a făcut oferte pentru cumpărare, dar se pare că liderul era BMW, care furniza deja motoare și componente pentru Rolls-Royce și Bentley.
Oricum oferta lor finală, de 340 mil. £, a fost depășită de VW care oferea 430 mil. £.
    Rolls-Royce plc., producătorul de motoare aeronautice, decide să vândă licența nu la Volskwagen, ci la BMW. BMW și VW au ajuns la un consens. În perioada 1998-2002, BMW continua să furnizeze motoare pentru mașini și lăsa VW să folosească numele până la 1 ianuarie 2003. După  această  dată,  numai BMW  se poate  folosi de numele de ‘Rolls-Royce’, iar VW poate produce numai automobile Bentley pentru divizia Rolls-Royce/Bentley.
    Rolls-Royce a  fost, este și va fi una din cele mai luxoase și mai bune mașini din lume. Nume, pe care l-a dobândit datorită ambițiilor celor doi mari fondatori ai săi. ‘Noi am reușit să readucem la viață idealurile inginerești ale lui Royce’ afirma Dl. Tony Gott, managerul actual al firmei Rolls-Royce Motor Cars, la aniversarea a 100 de ani de la fondarea firmei Rolls-Royce.; ‘Nimeni nu poate produce Rolls-Royce, ...  .... această mașină va rămâne profitabilă pe tot parcursul vieții’.