Newsletter

Istoria Marcii BMW

BMW, acronimul pentru Bayerische Motoren Werke AG (in român─â Uzina Bavareza de Motoare SA), este un produc─âtor german de automobile, motociclete ╚Öi motoare. BMW este o companie german─â organizat─â ca societate pe ac╚Ťiuni, cel mai mare fabricant de automobile de lux la nivel mondial, având ca subdivizii ale sale alte companii produc─âtoare de automobile, cum ar fi: BMW MINI ╚Öi Rolls-Royce. Marca britanic─â Rover a fost în trecut parte a concernului.

Sloganul german original al firmei este "Freude am Fahren", ceea ce se traduce liber prin Pl─âcere la condus, Pl─âcere la volan. în englez─â, motto-ul companiei este "The Ultimate Driving Machine", ceea ce se traduce aproximativ prin Cea mai sofisticat─â/Ultima ma╚Öin─â de condus.

 

Înaintea celui de-al doilea r─âzboi mondial

Compania BMW a fost fondat─â de Karl Friedrich Rapp în 21 iulie 1913, fiind ini╚Ťial o uzin─â de fabricare a motoarelor de avion, Bayerische Flugzeug-Werke. Localizarea uzinei în cartierul Milbertshofen a fost aleas─â pentru c─â era aproape de Flugmaschinenfabrik, o uzin─â de fabricat avioane apar╚Ťinând lui Gustav Otto.

Sigla alb-albastra folosit─â pân─â în prezent utilizeaz─â acelea╚Öi culori ca ale steagului Bavariei, sugerând simultan o elice alb─â care se rote╚Öte având ca fundal un albastru similar cu cel al cerului.

În 1916 compania a semnat un contract cu Austro-Ungaria pentru construirea de motoare de tip V12 asigurându-╚Öi astfel viitoarea dezvoltare. Comanda a presupus finan╚Ťare suplimentar─â, care a fost asigurat─â prin asocierea lui Rapp cu Camillo Castiglioni ╚Öi Max Friz. Simultan cu l─ârgirea capitalului social compania ╚Öi-a schimbat numele în Bayerische Motoren Werke GmbH, devenind o societate cu r─âspundere limitat─â, GmbH. Asocierea ╚Öi cre╚Öterea prea rapid─â a firmei a creat ╚Öi victime, fondatorul Karl Friedrich Rapp, fiind nevoit s─â p─âr─âseasc─â compania, care a fost preluat─â de industria╚Öul austriac Franz Josef Popp în 1917 ╚Öi apoi redenumit─â BMW AG în 1918, transformându-se într-o societate pe ac╚Ťiuni.

 

Dup─â primul r─âzboi mondial, Tratatul de la Versailles, 1919 a interzis producerea de avioane în Germania. Ca urmare, Gustav Otto ╚Öi-a închis fabrica sa de avioane, iar BMW a trecut la produc╚Ťia de material rulant pentru c─âi ferate, specializându-se în produc╚Ťia de frâne.

 

BMW a fost for╚Ťat s─â î╚Öi îndrepte aten╚Ťia c─âtre alte produse. Numele BMW ╚Öi produc╚Ťia de motoare au fost vândute c─âtre BFW. Noul BMW AG a reînceput munca în halele de produc╚Ťie ale BFW. în ziua de ast─âzi, sediul principal BMW ╚Öi Fabrica 1 se afl─â în continuare în acest loc. Urmând produc╚Ťia primului motor Boxer în 1920, care a fost furnizat constant mai multor produc─âtori de motociclete, BMW a dezvoltat propria motociclet─â, R 32. Aceasta a inclus principii de design, care r─âmân caracteristici distinctive ale motocicletelor BMW pân─â ╚Öi în ziua de ast─âzi. Un motor Boxer flat-twin montat transversal ╚Öi cu o transmisie cardanic─â. Încurajat de succesul avut în domeniul motoarelor de avioane ╚Öi în cel al construc╚Ťiei motocicletelor, BMW ╚Öi-a mutat activitatea în domeniul produc╚Ťiei de ma╚Öini dup─â achizi╚Ťionarea fabricii Eisenach. Ma╚Öina produs─â acolo sub licen╚Ť─â, DIXI 3/15 PS DA1, a fost u╚Öor modificat─â de c─âtre BMW, odat─â cu aplicarea siglei BMW. Pe data de 22 martie, primul automobil BMW a fost produs la fabrica Berlin-Johannisthal: BWM 3/15 PS care a fost conceput pe baza lui Dixi 3/15 PS. Primul vehicul pe patru ro╚Ťi care a fost produs în totalitate de c─âtre BMW a fost modelul 3/20 PS cu variantele sale AM 1, AM 3 ╚Öi AM 4. BMW 303, care a ap─ârut în 1933, a fost primul model care s─â încorporeze un motor avansat de 6 cilindri ╚Öi a fost primul care s─â aib─â un stil cu totul distinctiv. Grila radiatorului a fost conceput─â sub forma a 2 rinichi, un semn distinctiv al BMW care poate fi remarcat pân─â ╚Öi la ma╚Öinile de ast─âzi. Alte modele berlin─â, coupé, decapotabil ╚Öi roadster au fost produse într-o succesiune rapid─â. Motoarele radiale ale BMW erau fiabile, puternice ╚Öi ca urmare erau folosite în multe tipuri de avioane, printre care ╚Öi faimosul avion german al anilor 30 ╚Öi 40, Junkers 52. BMW 328 s-a dovedit a fi cea mai de success ma╚Öin─â sport cu motor de 2 litri a erei sale. Ernst Henne a stabilit în 1937 un record mondial de vitez─â de 279,5 km/h cu o motociclet─â BMW, record care avea s─â dureze timp de 14 ani.

 

În 1939 Georg Meier, cu o motociclet─â BMW supraalimentat─â, a fost primul concurent din afara Marii Britanii care s─â câ┼čtige competi┼úia Senior TT din Isle of Man c─âlare pe un model str─âin de motociclet─â. Dup─â victoria BMW din 1938, în cea mai acerb─â curs─â de ma┼čini, competi┼úia italian─â Mille Miglia, echipa format─â din Huschke von Hanstein ┼či Walter Bäumer, a ob┼úinut în 1940 victoria într-un BMW 328 MM Coupé. BMW de asemenea a câ┼čtigat premiul la concursul individual din competi┼úie. Cu ajutorul turbinei BMW 003, BMW a construit unul dintre primele motoare radiale produse în serie în 1944. A fost folosit pe modele de avioane cum ar fi Me 262, Arado 234 ┼či He 162. Sfâr┼čitul celui de-al doilea r─âzboi mondial, a reprezentat un dezastru pentru BMW. Fabricile sale de produc┼úie au fost în mare parte distruse sau dezafectate, iar fabrica Eisenach a fost pierdut─â în zona sovietic─â ocupat─â. Pe lâng─â asta, producerea produselor sale tradi┼úionale a fost interzis─â. În 1948 For┼úele aliate au permis reluarea produc┼úiei de motociclete de c─âtre BMW. Motocicleta cu un singur cilindru, R 24, s-a dovedit a fi un succes. BMW 501, supranumit ┼či “îngerul Baroc”, datorit─â formei sale alungite, a fost prima ma┼čin─â postbelic─â a companiei ┼či a fost produs─â la fabrica din München în 1952. Un model evoluat a fost creat doi ani mai târziu sub numele 502, propulsat de un motor V8 din aluminiu. Cu ajutorul lui BMW 597 ┼či BMW 503, compania bavarez─â a intrat în segmentul ma╚Öinilor sport ╚Öi coupé de lux. Totu╚Öi, pia╚Ťa ma╚Öinilor de dimensiuni mari nu era foarte dezvoltat─â. R─âspunsul BMW în clasa ma╚Öinilor de dimensiuni mici a fost Isetta “Motocoupé”, cu o u╚Ö─â cu deschidere spre fa╚Ť─â.

 

1957 a fost anul lans─ârii lui BMW 600, o versiune pu╚Ťin mai mare care dispunea în spate de dou─â locuri ╚Öi o u╚Ö─â adi╚Ťional─â. În 1959, datorit─â dec─âderii produc╚Ťiei de motociclete ╚Öi lipsei unei strategii clare pentru modele pe patru ro╚Ťi, BMW este lovit de o criz─â ╚Öi amenin╚Ťat s─â î╚Öi piard─â independen╚Ťa. Dar datorit─â patriotismului muncitorilor s─âi, a micilor întreprinz─âtori ╚Öi comercian╚Ťi, a reusit s─â evite o vânzare a companiei la Adunarea General─â anual─â din 1959. Acest lucru a câstigat încrederea industria╚Öului Dr. Herbert Quandt, care a devenit ac╚Ťionarul principal al BMW, el ╚Öi familia sa înc─â de╚Ťinând aceast─â pozi╚Ťie ╚Öi în ziua de ast─âzi.

 

O revizie radical─â a gamei de modele a reprezentat o adev─ârat─â revitalizare a companiei în anul 1960. BMW 700, lansat în 1959, a atins pentru prima dat─â un num─âr semnificant de vânz─âri. Lansarea lui BMW 1500 a fost începutul a╚Öa zisei Noi Clase ╚Öi a marcat începutul unei nea╚Öteptate pove╚Öti de succes. Ma╚Öini sportive, compacte ╚Öi puternice au devenit înc─â o dat─â atributul principal al m─ârcii BMW. Introducerea seriei 02 în 1966 a confirmat aceast─â reorientare. Succesele în vânz─âri au încurajat compania s─â adopte în gama de modele ╚Öi o berlin─â ╚Öi un coupé de dimensiuni mai mari, cu motoare în 6 cilindri, începând cu BMW 2500 ╚Öi pân─â la 3.0 CSL. BMW a preluat conducerea companiei de ma╚Öini Hans Glas, împreun─â cu fabricile sale de produc╚Ťie din Dingolfing ╚Öi Landshut. În 1969, datorit─â lipsei de capacit─â╚Ťi de produc╚Ťie, construc╚Ťia de motociclete a fost mutat─â din München la Berlin-Spandau, unde a fost început─â dezvoltarea ╚Öi construc╚Ťia noului model seria 5. Pe parcursul a mai mult de 10 ani compania a avut o traiectorie ascendent─â continu─â. Fabrica de produc╚Ťie din München nu mai era capabil─â s─â satisfac─â cererea pie╚Ťei ╚Öi astfel noi capacit─â╚Ťi de produc╚Ťie au fost necesare pentru construc╚Ťia noii serii 5. O nou─â fabric─â a fost construit─â pe un teren din Dingolfing, care r─âmâne în continuare ╚Öi ast─âzi cea mai mare fabric─â de produc╚Ťie BMW.

  

Sediul principal al companiei a fost de asemenea mutat în apropierea complexului Olimpic din München. Turnul BMW, poreclit Patru Cilindri, a fost ridicat prin metode de construc╚Ťie ultra-moderne fiind semi-suspendat pe o funda╚Ťie de dimensiuni mai mici. În imediata vecin─âtate a acestui turn a fost construit Muzeul BMW.
    În acela╚Öi an, prima fabric─â de asamblare BMW de peste hotare a fost pus─â în func╚Ťiune în Africa de Sud.
   Globalizarea vânz─ârilor ╚Öi a marketingului avea s─â înceap─â în 1973, odat─â cu înfiin╚Ťarea BMW Fran╚Ťa, care a fost urmat─â de înfiin╚Ťarea de filiale în toate punctele cheie ale lumii.


  
Toate activit─â╚Ťile companiei din domeniul curselor au fost unite sub umbrela BMW Motorsport GmbH. BMW a fost mereu încrez─âtor în curse. Dup─â 20 de victorii în cadrul campionatelor mondiale de motociclete cu ata╚Ö începute în anul 1954, compania s─ârb─âtorea acum triumfuri importante în cursele destinate ma╚Öinilor de serie ╚Öi Formula 2. 1978 a fost anul lans─ârii ma╚Öinii sport pur-sânge BMW M1, care a produs senza╚Ťie pe circuite în versiunea de curse Procar. Seria 5 a fost urmat─â, în 1975, de seria 3, care a înlocuit modelul 02, iar mai apoi, în 1976 de seria 5 Coupé, iar în 1977 de seria 7, constituind o revenire în clasa de lux. Primele motoare BMW au ie╚Öit pe linia de produc╚Ťie a fabricii BMW din ora╚Öul din nordul Austriei, Steyr, în 1982. Al─âturi de München, aceasta este a doua fabric─â de motoare a companiei. Centrul de cercetare pentru tehnologia diesel a fost de asemenea constituit aici. În prima parte a anilor ’80, încurajat de succesul în Formula 2, BMW a mai urcat o treapt─â în topul sportului motorizat: Formula 1. Victoria nu s-a lasat mult a╚Öteptat─â: dup─â doar 630 de zile, echipa BMW Brabham împreun─â cu pilotul s─âu Nelson Piquet au câ╚Ötigat campionatul mondial de Formula 1.

 

În 1985 a fost început─â munca într-un centru de cercetare special. Noul Centru de Dezvoltare ╚Öi Cercetare (FIZ) a adus împreun─â sub acela╚Öi acoperi╚Ö toate ariile de cercetare ale companiei. De la inaugurarea oficial─â a centrului în 1990, un personal calificat în num─âr de 6.000 de persoane a colaborat pentru avansarea tehnologiei BMW din viitor. BMW 750i a fost lansat drept primul model cu 12 cilindri dup─â mai mult de 50 de ani în 1987.
   Pentru a veni în ajutorul fabricii principale din München ╚Öi pentru a face fa╚Ť─â cerin╚Ťelor pentru seria 3, BMW a deschis cea de a treia fabric─â de ma╚Öini în Regensburg.


  

Înfiin╚Ťarea BMW Rolls-Royce GmbH în 1990, cu fabrici în Oberursel lâng─â Frankfurt ╚Öi Dahlewitz în afara Berlinului, a marcat o întoarcere temporar─â la origini. Compania a dezvoltat ╚Öi a produs motoare pentru avioane de afaceri de dimensiuni mari ╚Öi pentru avioane de curs─â scurt─â. În 1999 BMW a vândut partea sa de ac╚Ťiuni c─âtre partenerul Rolls-Royce în schimbul a 10% din ac╚Ťiunile Rolls-Royce plc. În 1994, cu perspective de a deveni un produc─âtor cu o gam─â larg─â ╚Öi penetrând cu u╚Öurin╚Ť─â segmente ale pie╚Ťei nereprezentate înc─â de BMW, compania a cump─ârat cel mai mare produc─âtor de ma╚Öini britanic, Grupul Rover, ╚Öi a pornit un plan de modernizare complet─â pentru fabricile ╚Öi produsele m─ârcilor Rover, Land Rover, MG ╚Öi Mini. În 1995, doar 2 ani mai târziu, a fost început─â munca în prima fabric─â din America, fabrica din Spartanburg în South Carolina care a fost pus─â în func╚Ťiune pentru a satisface pia╚Ťa mondial─â cu modelele Z3 ╚Öi începând cu 1999, noul X5. În 1997, primul model cruiser a fost inclus în gama de motociclete BMW, modelul R 1200 C. Un an mai târziu un nou tourer de lux avea s─â urmeze prin modelul K 1200 LT. În 1998, BMW a ob╚Ťinut dreptul de a folosi numele Rolls-Royce ╚Öi, în urma unei în╚Ťelegeri cu Volkswagen AG, urma s─â le activeze în 2003. Între timp a fost dezvoltat un nou model Rolls-Royce, iar un nou sediu al companiei ╚Öi o fabric─â urmau s─â fie construite în Goodwood în sudul Angliei. În 1999, BMW X 5 Sports Activity Vehicle a fost lansat la Salonul Auto de la Detroit.


  
BMW a câ╚Ötigat o victorie istoric─â prin victoria în cadrul competi╚Ťiei de anduran╚Ť─â de 24 de ore de la Le Mans.
   La Salonul Auto de la Frankfurt, BMW a prezentat ma╚Öina sportiv─â de vis Z8 ╚Öi conceptul Z9 Gran Turismo Coupé, dezv─âluind un col╚Ťi╚Öor din o nou─â er─â a designului automobilistic.
   La trecerea în urm─âtorul mileniu, BMW a revenit în Formula 1. Ralf Schumacher a ocupat locul trei pe podium chiar dup─â prima curs─â. La sfâr╚Öitul sezonului echipa BMW Williams a ocupat locul al treilea în clasamentul constructorilor.
   A fost introdus un cu totul nou concept de vehicul destinat a învinge în b─ât─âlia cu traficul urban:
BMW C1.


  
Grupul BMW a întrerupt implicarea sa în Rover. Rover ╚Öi MG au fost vândute c─âtre grupul investitor britanic Phoenix, în timp ce Land Rover a fost luat de c─âtre Ford Motor Company. Sigla de la MINI a fost re╚Ťinut─â. Grupul BMW s-a regrupat: în viitor se va concentra exclusiv asupra vârfului de gam─â al m─ârcilor BMW, MINI ╚Öi Rolls-Royce.
   Cu ocazia Expo 2000 în Hannover, compania a lansat campania “CleanEnergy” – un pas în domeniul metodelor de propulsie neconven╚Ťionale. Dup─â dou─â decenii de cercet─âri în acest domeniu, o flot─â de 15 modele BMW 750hL, alimentate cu hidrogen au fost introduse în teste.
   Grupul BMW stabile╚Öte un alt record în 2002: sunt produse mai mult de 1 milion de vehicule ale m─ârcilor MINI ╚Öi BMW.


 

  Pe 1 ianuarie 2003 cheile primului Rolls-Royce Phantom construit manual ╚Öi produs la fabrica din Goodwood, au fost înmânate unui client.
   Intrând intr-o strâns─â colaborare cu firma chinez─â Brilliance în martie, grupul BMW a f─âcut un pas decisiv pentru a î╚Öi consolida pozi╚Ťia într-una dintre cele mai promi╚Ť─âtoare pie╚Ťe din lume.
   Lansarea în vara anului 2003 a noului BMW seria 5, echipat cu noi ╚Öi inovative tehnologii, a fost urmat─â de o sporire a cifrelor de vânz─âri.
   În toamn─â, BMW a prezentat publicului 2 noi modele, BMW seria 6 Coupé ╚Öi BMW X3, accentuând în acest fel în continuare orientarea constant─â c─âtre dezvoltarea vârfurilor de gam─â în toate segmentele de pia╚Ť─â. Cele 2 modele au fost lansate în ianuarie 2004.

  

Pentru echipa BMW Williams F1 sezonul de Formula 1 se termina cu locul al doilea în clasamentul constructorilor din campionatul mondial de Formula 1. Fiabilitatea incredibil─â dovedit─â de motoare, cele 12 clas─âri în primele 3 locuri ╚Öi finish-uri palpitante au adus echipa pe noi culmi ale succesului.
  
În anul 2003, BMW preia firma Rolls-Royce-Motor Cars de la Rolls-Royce plc.
  
La sfâr╚Öitul anului 2003, grupul BMW a stabilit un nou record de vânz─âri: dep─â╚Öirea a 1,1 milioane de unit─â╚Ťi BMW, MINI ╚Öi Rolls-Royce vândute. Rezultatele ob╚Ťinute le-au dep─â╚Öit pe cele din anul precedent cu 4,5%. De asemenea vânz─ârile de motociclete au crescut cu 0,4%. Pe pia╚Ťa for╚Ťei de munc─â, grupul BMW a jucat un rol important, creând mai mult de 3.000 de locuri de munc─â în 2003.
   Un automobil tip sedan de lux, fiind gata proiectat, BMW a putut prezenta pie╚Ťii automobilul cu nume de „Phantom”. Pentru acesta s-a creat un nou sediu în Goodwood, ora╚Öul Sussex, iar în fosta fabric─â din Crewe se produc numai ma╚Öini de marca Bentley, care au r─âmas de la firma Volkswagen.
  
În anul 2007, compania a vândut 336.000 automobile în SUA ╚Öi 2.727 în România.