Newsletter
Dictionar Auto

  • V-Tec
  • E o deviere a axei cu came de la Honda (la fel ca Vanos de la BMW).


  • VALVETRONIC
  • Denumire comerciala data de BMW sistemului de distributie variabila, lansat in productia de serie in anul 2001, care conduce la eliminarea clapetei de acceleratie de pe motoarele cu aprindere prin scanteie. Mecanismul de distributie tip Valvetronic are un set suplimentar de culbutori, intercalati intre tijele supapelor si came. Acesti culbutori intermediari se pot roti in jurul unui ax prin intermediul unui arbore cu came actionat electonic. Aceasta miscare comandata electronic permite ca, independent de miscarea arborelui cu came al admisiei, sa deschida sau sa inchida supapele de admisie.

  • VAN
  • Caroserie de autoutilitara derivata, de regula, dintr-o caroserie monocorp de autoturism, amenajata cu o platforma pentru transportul sarcinii utile (max. 1500 kg), in locul destinat banchetei spate si portbagajului.

  • VANOS
  • "Abreviere preluata din limba germana pentru VAriable NOckenwellen Steuerung, sistem de distributie variabila dezvoltat de BMW, care permite modificarea duratei de deschidere a supapelor de admisie prin miscarea reazemelor arborelui cu came. Mai nou, BMW a produs si un ""dublu"" VANOS, care permite sa varieze si durata de deschidere a supapelor de evacuare."

  • VASCOCUPLAJ
  • Cuplaj cu frecare de forma unui cilindru etans, care se bazeaza pe proprietatile unui material special de a se inmuia si solidifica rapid (in fractiuni de secunda), functie de incalzirea datorata frecarii ce apare intre niste pachete de discuri metalice astfel intercalate incat un disc sa fie solidar cu arborele de intrare si discul urmator cu arborele de iesire al cuplajului. Cea mai cunoscuta aplicatie a vascocuplajului, in domeniul auto, este accea de realiza o legatura flexibila intre rotile puntii fata si cele a le puntii spate, in cazul tractiunii integrale de tip AWD. Se mai numeste si cuplaj vascos.

  • VASCOZITATEA
  • Este consistenta unui mediu fluid. La temperatura camerei, apa e putin vascoasa, iar mierea e inalt vascoasa. Importanta la alegerea uleiurilor de motor, subordonate diverselor clase de vascozitate.

  • VEHICUL
  • Mijloc de transport, cu sau fara autopropulsie, destinat deplasarii pe una sau mai multe cai de comunicatie (terestre sau subterestre, aeriene sau cosmice, acvatice sau subacvatice).

  • VEHICUL CONCEPT
  • Vehicul prototip cu caracteristici stilistice, functionale si tehnologice noi, menit sa testeze piata si sa socheze clientii, prin prezentarea sa la diferite expozitii. Lansarea sa in productia de serie poate avea loc sau nu, functie de oportunitatile momentului. Atunci cand este vorba despre un autoturism, se foloseste, in general, termenul de concept car, preluat intocmai din limba engleza.

  • VEHICUL DE LUX
  • V. masina de lux

  • VEHICUL DE MARE TONAJ
  • Vehicul (camion) ce cantareste intre 11 si 15 tone, aici fiind incluse si camioanele de teren.

  • VEHICUL DE TEREN
  • Vehicul cu capacitate mare de trecere; vehicul destinat utilizarii pe teren neamenajat sau accidentat (de exemplu, vehiculele folosite in constructii sau agricultura).

  • VEHICUL DE TONAJ MEDIU
  • Vehicul care cantareste intre 6 si 11 tone.

  • VEHICUL ELECTRIC
  • Denumire generica pentru un vehicul cu actionare electrica. Mai rar, se mai numeste si electrovehicul sau, impropriu, electromobil.

  • VEHICUL GHIDAT AUTOMAT
  • V. AGV.          

  • VEHICUL SPORT
  • V. masina sport. Denumire mai rar folosita.    

  • VIBROCHEN
  • Arbore cotit, care transforma miscarea liniara a pistoanelor in miscare rotativa. Vibrochenul este legat de transmisie.

  • VIDANJERA
  • "Automobil utilitar prevazut cu echipamentele necesare efectuarii operatiunii de vidanjare. Sinonim cu vidanja; impropriu, i se mai spune si vidanjor."

  • VIS-A-VIS / VIZAVIU
  • Autovehicul cu patru locuri in care doi dintre pasageri stateau fata in fata cu soferul si care era folosit la inceputul secolului XX.

    "Caroserie decapotabila de moda veche, prevazuta cu 3 randuri de scaune: randul fata, pentru sofer si insotitor, si alte doua randuri in spate, dispuse fata in fata, pentru pasageri; vehicul avand aceste caracteristici. La origine, vizaviul a fost o trasura de lux avand aceste caracteristici, devenind apoi si stil de caroserie pentru autoturismele de parada."            

  • VISCO-CUPLAJUL
  • Este folosit in special de masinile cu tractiune integrala pentru a cupla flexibil axul din fata si din spate. Pot aparea neconcordante intre turatiile din fata si din spate, dar la rasucirea totala a unui ax, visco-cuplajul transfera puterea la axul cu aderenta la carosabil mai buna.

  • VOITURE LEGERE
  • "Masina usoara", din franceza - masina usoara, in special folosita pentru cursele de masini, care se incadreaza intre masinile grele si voiturette. Termenul este folosit rar pentru a descrie masinile de serie si nu a mai fost utilizat dupa anul 1914.

  • VOITURETTE
  • Numele unui autoturism micut lansat pe piata, in 1886, de catre constructorul francez Léon Bollée. Acesta era un triciclu-tandem echipat cu un motor monocilindric de numai 3 CP. De atunci, prin voiturette se intelege, in general, un autoturism de foarte mic litraj (sub 600 cm3).

  • VOLAN REGLABIL
  • Volan cu posibilitati de reglare pe inaltime si ca inclinare, functie de talia si obisnuintele de sofat ale conducatorului auto.

  • VOLANT
  • Roata metalica masiva atasata la partea spate a arborelui cotit cu scopul de a regulariza turatia motorului, de a induce, inertial, la pornire, sensul de rotire al acestuia si de a permite cuplarea motorului cu transmisia, prin intermediul ambreiajului. Denumirea de volanta, in loc de volant, este incorecta si, ca atare, nerecomandata.

  • VTEC
  • Acronim preluat din limba engleza pentru Variable valve Timing and Electronic lift Control (distributie variabila cu deschiderea supapei contolata electronic), solutie brevetata de Honda si conceputa de inginerul Kenichi Nagahiro. La motoarele VTEC, in functie de plaja de turatie in care se afla motorul, calculatorul motorului poate activa, alternativ, o cama cu profil mai rotunjit (pentru turatii joase, sub 3500 rot/min), ceea ce confera motorului un plus de cuplu, deci demaraj mai bun, sau alta cu profilul mai alungit (pentru turatii ridicate, peste 3500 rot/min), ceea ce confera motorului un plus de putere, deci o viteza de deplasare mai mare. NU sunt considerate corecte alte forme de abreviere, precum: V-tec, V-Tec, V-TEC, V-tech, V-TECH, V-Tech, VTECH, vtech, V-TEK, vortech, Vtec etc.

  • VTG
  • Abreviere preluata din limba engleza pentru Variable Turbine Geometry (turbina cu geometrie variabila), tip de turbosuflanta comercializata de firma Aerocharger pentru supraalimentarea motoarelor auto.