Newsletter
Dictionar Auto

  • TABLIER
  • Perete rigid, componenta a caroseriei unui autovehicul, care desparte habitaclul de compartimentul motor si, respectiv, de portbagaj (atunci cand este cazul). Functie de pozitia pe care o are pe vehicul, acesta poate fi: tablier fata sau tablier spate.

  • TACHET
  • Element pivotant care deschide si inchide supapele cilindrului. - Tija metalica care transmite miscarea de la arborele cu came la mecanismele de actionat supapele. Tachetii sunt folositi la motoarele care nu au arbore cu came in chiulasa, pentru a deschide si inchide valvele.

    Cilindru metalic scurt, componenta a mecanismului de distributie al motoarelor cu ardere interna, care vine in contact cu cama pentru a actiona apoi tijele impingatoare ale culbutorilor (arbore cu came in blocul motor) sau direct tija supapei (arbore cu came in chiulasa). Rolul tachetului, pe langa acela de cupla cinematica de contact cu cama este, uneori, si acela de compensare a uzurii lantului cinematic al distributiei (cazul tachetului hidraulic).            

  • TACHET DE SUPAPA
  • Componenta cilindrica care exercita presiune asupra lobului arborelui cu came si care se misca pe verticala, pe masura ce lobul arborelui cu came se roteste. Majoritatea tachetilor de valva au o parte dura, unsa cu ulei, care gliseaza pe arborele cu came.

  • TACHET DE SUPAPA HIDRAULIC
  • Tachet de supapa care foloseste presiunea hidraulica a uleiului pentru a functiona si care poate elimina jocul dintre partile metalice. Astfel, zgomotul si uzarea valvelor sunt reduse considerabil, la fel ca si ajustarea periodica a valvelor.

  • TACHET HIDRAULIC
  • Tachet care permite preluarea uzurii lantului cinematic al mecanismului de distributie, bazandu-se pe o compensare controlata hidraulic, cu ajutorul presiunii uleiului din circuitul de ungere al motorului.          

  • TALIA PNEULUI
  • V. raport de aspect.      

  • TALUZ
  • Părţile laterale ale şanţului.

  • TAPISERIE
  • Imbracaminte cu rol major in definirea stilului interior al unei caroserii, pentru scaune, banchete, tetiere, panouri de usi etc. confectionata din stofa, jerseu, piele, vinilin etc. Se mai numeste si garnisaj.

  • TARG AUTO
  • Loc special amenajat amplasat, de regula, la marginea unui oras, unde se vand si se cumpara (zilnic sau la anumite date) vehicule de ocazie.

  • TCS
  • Prescurtare de la Traction Control System, o reglare a patinarii tractiunii.

    Acronim preluat din limba engleza pentru Traction Control System (sistem pentru controlul tractiunii), sistem electronic care nu permite patinarea rotilor motoare la accelerari bruste.        


  • TDCi
  • Acronim preluat din limba engleza pentru Turbo Diesel Commonrail Injection - Motor Diesel fabricat de Ford, cu rampa de injectie comuna pentru toate injectoarele si supraalimentare cu turbosuflanta.

     

  • TDDi
  • Acronim preluat din limba engleza pentru Turbo Diesel Direct Injection - Motor Diesel fabricat de Ford cu injectie directa si turbo-supraalimentare; varianta mai veche a sistemului de injectie TDCi.

  • TDI
  • Este prescurtarea- marca inregistrata- concernului Volkswagen pentru injectia directa turbo-diesel. In spatele acestor trei litere se ascund motoare in 3 pana la 8 cilindri, cu 60 pana la 225 CP. TDI-ul de 1,2 litri al modelului VW Lupo detine recordul mondial al motoarelor de autoturism la capitolul randament, transformand in miscare nu mai putin de 45% din energia combustibilului diesel. Motoarele TDI au ajutat firmele Volkswagen si Audi sa obtina pozitia fruntasa in domeniul constructiei de tehnica diesel.

    Acronim preluat din limba engleza pentru Turbo Direct Injection - Motor Diesel fabricat de Volkswagen, cu injectie directa si supraalimentare cu turbosuflanta.     

  • TEAVA DE ESAPAMENT
  • Tubul metalic prin care se elimina in atmosfera gazele reziduale ale unui motor cu ardere interna.

  • TELEMATICA
  • Este un cuvant artificial format din termenii telecomunicatie si informatica. El denumeste transferul informatiilor si datelor relevante pentru trafic, dinspre si inspre masina, cu scopul de a imbunatati fluxul de circulatie.

  • TELEMATICA AUTOMOBILULUI
  • Domeniu de dezvoltare a automobilului, la interferenta dintre electronica si telecomunicatii, care implica o infrastructura specifica pe care sa se bazeze constructorii de automobile pentru a le putea oferi clientilor lor servicii competitive, menite sa le favorizeze mobilitatea si siguranta.

  • TELESCOP
  • Denumire laconica pentru amortizorul telescopic al suspensiei; sinonim cu amortizor.

  • TELESCOPARE
  • Ciocnire violenta, in lant, a mai multor vehicule care circula cu viteze mari si distante mici intre ele, inadecvat conditiilor meteo si de drum. Sinonim cu telescopaj.

  • TEMPOMAT
  • Un simbol al firmei Mannesmann VDO ce denumeste o instalatie de reglare a vitezei care mentine viteza constanta, fara ca soferul sa mai atinga acceleratia.

    Sistem electronic, care permite setarea vitezei de croaziera dorita, dupa care accelerarea motorului se face automat, soferul putand lua piciorul de pe pedala de acceleratie. Se mai numeste si Cruise Control (control croaziera) sau pilot automat.           

  • TESTAREA PRODUSULUI
  • Metode foarte stricte prin care calitatea si durabilitatea unui produs sunt masurate.

  • TIJA PANHARD
  • Articulatie laterala lunga care asigura pozitionarea laterala a unui arbore fix. De obicei, aceasta este paralela cu arborele si are un capat atasat de caroserie iar celalalt este fixat de arbore.

  • TINUTA DE DRUM
  • Indice calitativ de evaluare subiectiva a comportamentului de drum al unui automobil, in ce priveste siguranta in trafic, controlul reactiilor induse de calea de rulare, stabilitatea functionala a motorului, manevrabilitatea si raspunsul la comenzi (accelerare, franare, ambreiere-debreiere etc.).

  • TMC
  • Traffic Message Channel, termen care reprezinta o furnizare digitalizata permanenta a anunturilor de trafic la radioul de masina.

    Abreviere preluata din limba engleza pentru Traffic Message Channel (canal pentru mesaje de trafic), functie RDS (v. RDS) care permite transmiterea de informatii digitale codificate, informatii afisate la bord, pe displayul aparatului de radio, cu referire la trafic si la conditiile de drum.              

  • TOL
  • Unitate de masura pentru lungime (cu utilizare, in special, in Anglia si SUA), egala cu 25,4 mm si simbolizat cu dublu-apostrof. In tehnica automobilului, are inca anumite utilizari, cum ar fi dimensionarea jentilor (Exemplu: janta de 14"" este o janta care are diametrul de asezare a pneului de 355,6 mm). Se mai numeste si inch (pronuntat inci) 1 tol (inch) cub = 16,387 cc.

  • TORPEDO
  • Parte protectoare pentru componentele mecanice. Folosit in general pentru motoare, ventilatoare, etc. Mai desemneaza si partea masinii dintre compartimentul motorului si sofer.

    "[1] Caroserie decapotabila de autoturism cu 2 sau 4 usi laterale, alura sportiva, usor demodata, si o linie de stil continua din fata pana in spate; autoturism avand o caroserie tip torpedo. [2] In jargonul automobilistic, spatiu de depozitare in plansa de bord, prevazut cu capac si, uneori, cu posibilitate de zavorare cu cheia. Se mai numeste si cutie de manusi."          

  • TORPEDO ("TORPILA")
  • Masina sport deschisa care are o linie de design continua, de la capota pana la partea din spate a masinii.

  • TORSIUNEA LA FRANARE
  • Procedura folosita in special la testele de performanta, pentru a creste acceleratia unei masini echipata cu transmisie automata. Se realizeaza prin apasarea ferma cu piciorul stang a pedalei de frana, turarea motorului si apoi eliberarea pedalei de frana. Torsiunea la franare este efectiva in special la motoarele turbo.

  • TOURER
  • Autoturism neacoperit cu patru sau mai multe locuri. Primele modele nu aveau nici un fel de parti protectoare laterale, dar, ulterior, ele au fost echipate cu paravane sau perdele laterale detasabile. Fabricatia acestui model a incetat in anul 1930.

    V. faeton.         

  • TRACTIUNE
  • Mod de dispunere la roti a fortei motoare care pune in miscare un autovehicul. Tractiunea poate fi: pe rotile fata, spate sau integrala.

  • TRACTIUNE 4x4
  • Vezi: tractiune integrala.

  • TRACTIUNE FWD
  • V. tractiune fata.          

  • TRACTIUNE INTEGRALA
  • Tractiune pe toate rotile cu cuplaj permanent sau la comanda soferului. In cazul autoturismelor, se mai numeste si tractiune 4x4.

  • TRACTIUNE PE FATA / TRACTIUNE FATA
  • Puterea motorului este distribuita rotilor din fata. Tractiunea pe fata este superioara celei pe spate atunci cand conditiile de drum sunt proaste. De asemenea, habitaclul este optimizat deoarece componentele tractoare sunt concentrate in partea din fata a masinii.

    Solutie constructiva de dispunere a fortei motoare la un autovehicul, conform careia roti motoare (care trag) sunt doar rotile aferente puntii fata. Se mai numeste si tractiune FWD (Front Wheel Drive = roata fata motoare).          

  • TRACTIUNE PE SPATE / TRACTIUNE SPATE
  • RWD, Rear Wheel drive - rotile din spate primesc toata puterea motorului. Tractiunea pe spate ofera o manevrebilitate si accelerare superioara fata de tractiunea pe fata. In conditii de drum neprielnice, tractiunea pe spate este inferioara tractiunii pe fata datorita faptului ca greutatea aflata pe rotile tractoare este mai mica.

    Solutie constructiva de dispunere a fortei motoare la un autovehicul, conform careia roti motoare (care trag) sunt doar rotile aferente puntii spate. Se mai numeste si tractiune RWD (Rear Wheel Drive = roata spate motoare).      

  • TRACTIUNE PE TOATE ROTILE
  • Tractiune Integrala - AWD, All Wheel Drive - toate cele patru roti sunt actionate de motor. Sistemele AWD sunt superioare celor 4WD (tractiune pe 4 roti) deoarece primele pot fi folosite indiferent de starea drumului. Sistemele AWD folosesc un diferential central care permite rotilor din fata si celor din spate sa se invarta la viteze diferite. AWD asigura o tractiune mult mai buna decat tractiunea pe fata sau pe spate.

  • TRACTIUNE RWD
  • V. tractiune spate.        

  • TRACTOR
  • Autovehicul, pe roti sau pe senile, conceput special pentru a trage sau a impinge anumite utilaje sau remorci si care se deplaseaza numai ocazional pe drumurile publice.

  • TRACTOR RUTIER
  • Tractor pe roti, cu cel putin doua axe, care se deplaseaza, de regula, pe drumurile publice.

  • TRANSMISIE
  • Sistemul de cuplare a vitezelor prin care puterea motorului este transmisa la roti. Scopul sistemului de cuplare a vitezelor este de a mentine un maxim de putere a motorului exercitata asupra rotilor, in orice moment, de la pornirea motorului si pana la atingerea unor viteze superioare. Marea majoritate a transmisiilor au 3-6 viteze. Motorul, prin intermediul vilbrochenului, ar invarti prea repede rotile si, de aceea, transmisia reduce rotatiile pe minut si permite motorului sa puna in miscare rotile. Transmisia manuala foloseste un schimbator de viteze. Transmisia automata foloseste in mod obisnuit turbine si un lichid pentru a transmite puterea de la motor la roti. Miscarea rotationala a lichidului de transmisie transfera puterea de la vilbrochen la roti. Diverse rapoarte de transmisie sunt necesare pentru a mentine operarea eficienta a motorului. Un raport mai scazut (de exemplu, viteza intai sau a doua) asigura o forta de torsiune maxima pentru a pune in miscare masina. Un raport mai ridicat (de exemplu, viteza a patra sau a cincea) permite mai putine rotatii pe minut pentru viteze adecvate autostrazilor. In general, cu cat rapoartele de transmisii sunt mai putine, cu atat mai putin eficienta este functionarea motorului.

    Ansamblul ambreiaj-cutie de viteze-diferential-arbori planetari/cardanici prin intermediul caruia se transmite miscarea de la motor la rotile motoare.  

  • TRANSMISIE AUTOMATA
  • Transmisie care se schimba automat in functie de viteza, incarcatura si conditiile de drum. De asemenea, se mai numeste si cutie de viteza automata. Poate fi electrica sau hidraulica.

    Transmisie controlata electronic, la care schimbarea treptei de viteze se face automat, functie de conditiile de drum si de sarcina, si la care rolul ambreiajului este preluat de un convertor de cuplu.           

  • TRANSMISIE CVT
  • Denumire pleonastica (ca atare, nerecomandata) pentru transmisia variabila continua. V. transmisie variabila continua si CVT.

  • TRANSMISIE FINALA
  • Mecanism reductor plasat in vecinatatea rotilor motoare, specific autovehiculelor grele cu capacitate mare de trecere. Impropriu, dat fiind faptul ca aceasta transmisie nu se regaseste la toate autovehiculele, se foloseste, adesea, acesta denumire si atunci cand este vorba, de fapt, de transmisia principala (v. transmisie principala).

  • TRANSMISIE MANUALA
  • Mecanism de la directia masinii cu schimbator de viteza care este folosit pentru a varia puterea si impulsul de rotatie trimise la rotile tractoare. Transmisia manuala consta intr-o maneta pe care soferul o actioneaza odata cu pedala de ambreiaj pentru a trece dintr-o viteza in alta.

    Transmisie la care schimbarea treptei de viteze se face manual si actionarea ambreiajului se face, de asemenea, de catre sofer (cu piciorul sau cu mana). Se mai numeste si transmisie mecanica.           

  • TRANSMISIE MECANICA