Newsletter
Dictionar Auto

  • SAE
  • Sigla organizatiei Society of Automotive Engineers si se foloseste pentru a descrie consistenta uleiurilor. SAE OW este foarte fluid la temperatura camerei; un SAE 50 este aproape ca mierea. Specificatiile SAE nu reprezinta insa un criteriu al calitatii.

    Acronim preluat din limba engleza pentru Society of Automotive Engineers (Societatea Inginerilor de Automobile), organism fondat in 1905, cu sediul central in SUA, care publica diverse lucrari de specialitate precum si standarde in domeniu, toate remarcate prin inaltul lor profesionalism, SAE avand in spate peste un secol de experienta.            

  • SALTUL ROTII
  • Caracteristica a suspensiei in care o roata (sau mai multe) se misca in sus si in jos atat de violent incat pierde contactul cu solul. Saltul rotii poate fi cauzat de multe probleme printre care se numara si greutatea nesuspendata excesiva, atenuarea insuficienta a socurilor sau control slab al arborelui rasucit.

  • SARCINA DE ADMISIE
  • Combinatia de combustibil si aer care intra la motor.

  • SASIU
  • Termen general care se refera la toate partile mecanice ale unei masini care sunt legate de scheletul masinii. La masinile cu o structura unica, sasiul cuprinde toata masina, mai putin corpul acesteia. Sasiul este scheletul care contine motorul, suspensiile, rotile, franele si directia, fara habitaclu.

    Element structural amovibil al caroseriei unui vehicul sub forma unui cadru metalic portant pe care se monteaza elementele de legatura cu solul, motorul, caroseria echipata precum si alte componente ale vehiculului. In cazul caroseriilor autoportante, sasiul lipseste, functia lui fiind preluata chiar de infrastructura caroseriei.             

  • SASIU IN FORMA DE SCARA
  • Constituie inca baza pentru vehiculele de teren. In cazul acestora, trenul de rulare este legat direct de constructia din elemente portante rezistente la contorsionare, formata din bare longitudinale si transversale, iar caroseria este pozitionata pe aceasta ca o casuta. Marele avantaj, pe langa stabilitatea foarte buna, este reprezentat de marea sa variabilitate - un sasiu poate sustine diverse alte caroserii. Cel mai mare dezavantaj ar fi greutatea lui, mai mare.

  • SCAUN INCALZIT
  • Scaun prevazut cu incalzire, la comanda, a sezutului si a spatarului, astfel incat, in conditii de ger, sa cresca gradul de confort al ocupantilor.

  • SCAUN SPORT
  • Scaun ergonomic cu reglaje diverse, potrivit fizionomiei ocupantului, cu linii stilistice elegante, usor si sigur in egala masura, menit sa ofere suficient sprijin lateral indeosebi in curbele mai dificile.

  • SCAUN WHIPS
  • Scaun prevazut cu dispozitiv de siguranta tip WHIPS (Whiplash Protection System) pentru protejarea capului si a gatului in caz de coliziune spate (v. WHIPS). Scaunele WHIPS au o tetiera fixa integrata in spatar iar spatarul, in intregime, este conceput pentru a oferi o ergonomie optima si o protectie buna ocupantilor, impotriva ranirii gatului in caz de ciocnire brusca, din spate, a vehiculului. In timpul unui impact spate, scaunul se misca inapoi, inclinandu-se, iar o balama extensibila, plasata la baza spatarului, controleaza aceasta miscare. Aceasta garanteaza ca miscarea capului si a corpului sunt similare, scurtandu-se timpul cat capul ocupantului este in contact cu tetiera. Balamaua extensibila este conceputa pentru a fi folosita o singura data si, dupa un accident, trebuie inlocuita.

  • SCHIMB DE GAZE
  • Denumire generica a proceselor de admisie a amestecului proaspat (inclusiv ventilatia carterului) si de evacuare a gazelor arse, procese specifice functionarii unui motor cu ardere interna.

  • SCHIMBATOR DE VITEZE
  • Mecanismul de schimbarea a vitezelor, atasat cutiei de viteze. Impropriu, i se mai spune schimbator de viteze chiar cutiei de viteze sau doar levierului (maneta) care permite schimbarea vitezei. V. cutie de viteze.

  • SCHIMBATOR DE VITEZE CVT
  • Este un mecanism automat care nu utilizeaza schimbarea in trepte, ci pe cea uniforma. Ceea ce se realiza la vehiculele mai vechi cu ajutorul curelei de transmisie functioneaza astazi la Audi relativ bine, cu o curea de otel.

  • SCULA
  • Dispozitiv folosit in constructia de masini pentru a asambla diverse componente sau pentru a prelucra materialele prin strunjire exterioara, frezare, rectificare, lustruire, gaurire, perforare, strunjire interioara, forfecare, presare sau rabotare.

  • SDI
  • Este sigla automobilelor cu motor diesel cu absortie si cu injectie directa.

    Acronim preluat din limba engleza pentru Suction Direct Injection - Motor Diesel fabricat de Volkswagen, cu injectie directa si alimentare normala cu aer, prin aspiratie.

  • SECURITATE PRIMARA
  • Dotari si actiuni menite sa evite un posibil accident auto. Se vorbeste de securitate activa pentru a denumi modalitatile, la nivelul unui vehicul, prin care se pot evita accidentele (frane, directie, lumini etc.).

  • SECURITATE SECUNDARA
  • Dotari si actiuni menite sa protejeze ocupantii si ceilalti participanti la trafic (pietoni, biciclisti etc.) implicati intr-un accident auto. Se vorbeste de securitate pasiva pentru a denumi modalitatile, la nivelul, unui vehicu, prin care se reduce nivelul consecintelor unui accident produs (centuri de siguranta, airbaguri, tetiere, parasocuri etc.).

  • SECURITATE TERTIARA
  • Dotari si actiuni menite sa faciliteze accordarea primului ajutor in caz de accident (alarmare, semnalizare, interventie).

  • SEDAN
  • Masina inchisa, cu plafon fix, pentru 4 sau mai multi pasageri, cu doua sau patru usi.

    Caroserie de autoturism de tip berlina de dimensiuni medii, cu 4 sau 5 usi, alura clasica, motorizari specifice de 1300 - 2500 cm3.      

  • SEDAN DECAPOTABIL
  • Autoturism cu 4 usi, plafon pliabil si geamuri glisante.

  • SEGMENT DE UNGERE
  • Segmentul de piston cel mai de jos care curata excesul de ulei de pe peretii cilindrului si il retrimite in cuva de ulei prin intermediul supapelor aflate la segment si piston.

    Segmentul de piston cel mai aproape de baia de ulei, care are rolul de a asigura etansarea camerei de ardere a motorului, la nivel de ulei, si de a racla uleiul barbotat pe peretii cilindrului, pentru a-l readuce in baia de ulei. De aceea, se mai numeste si segment raclor.

  • SEGMENT RACLOR
  • Vezi: segment de ungere.

  • SEMI-AUTOMATIC
  • Desemneaza in principal renuntarea la pedala de ambreiaj. Sarcina acesteia este preluata de catre niste elemente de reglare actionate electric sau hidraulic, care trebuie sa preia fluxul de putere la mers. Primul reprezentant al epocii noi a fost modelul Renault Twingo Easy. Intre timp au aparut mai multi ofertanti ai acestui sistem. Cea mai noua realizare este Easytronic-ul noului Opel Corsa. La acset model se schimba viteza si electric.

  • SEMIARBORE
  • Un arbore rotativ, articulat, folosit la sistemele cu suspensii independente si care transmite puterea de la diferential la roata. Este nevoie de doi semiarbori, unul la suspensia independenta din spate si unul la rotile actionate din fata.

  • SENZOR DE DETONATIE
  • Senzor aflat pe motor care este folosit la detectarea vibratiilor de frecventa inalta cauzate de detonatie. Datorita senzorului de detonatie, un sistem computerizat de control al motorului permite acestuia sa functioneze pana la atingerea unei limite de detonatie, imbunatatind astfel puterea si eficienta acestuia.

    Dispozitiv sensibil la vibratiile cu frecventa ridicata cauzate de detonatia ce poate apare in functionarea unui motor cu ardere interna. Se monteaza, de regula, pe blocul motor si trimite semnal la calculatorul motorului, astfel incat regimul de functionare a motorului este adus automat la limita aparitiei detonatiilor, imbunatatindu-se astfel puterea si randamentul energetic al acestuia.    

  • SENZOR DE LUMINA
  • Dispozitiv fotosensibil, care apride si stinge automat farurile in functie de intensitatea luminii ambientale.

  • SENZOR DE OXIGEN
  • Vezi: sonda lambda

  • SENZOR DE PLOAIE
  • Recunoaste umezirea parbrizului printr-o metoda optico-electronica si comanda stergatoarele de parbriz si inchiderea acoperisului masinii.

    Dispozitiv senzitiv la ploaie, care permite adaptarea automata a pauzelor de baleiaj ale stergatorului de parbriz, in functie de densitatea picaturilor de apa cazute pe o suprafata predefinita.     

  • SERTAR CILINDRIC
  • Este format din mansoane metalice amplasate intre piston si peretele cilindrului. Atunci cand sunt miscate pe verticala, gaurile din mansoane ajung in dreptul gurilor de admisie si de evacuare, astfel se permite accesul gazelor la momentul oportun.

  • SERVO
  • Denumire laconica pentru servofrana sau servodirectie; efect care permite declansarea unei energii utile mari, utilizand o energie de comanda mica.

  • SERVO DIRECTIE
  • Ajutor provenit de la motor pentru a reduce efortul de virare. Servodirectia este esentiala pentru manevrarea vehiculelor mari si de tonaj ridicat. In general, vehiculele mici nu au nevoie de servodirectie.

    Mecanism cu actionare pneumatica, hidraulica, mecanica etc.inserat, optional, in sistemul de directie al unui autovehicul cu scopul de a amplifica efortul la volan, conducatorul auto efectuand, practic, doar declansarea virarii intr-o parte sau alta fata de directia initiala de mers.  

  • SERVO DIRECTIE ASISTATA
  • La viteze mari volanul se misca mai greu, limitand optiunile de manevrabilitate.

  • SERVOFRANA
  • Mecanism cu actionare pneumatica, hidraulica, mecanica etc. inserat, optional, in sistemul de franare al unui autovehicul cu scopul de a amplifica efortul la pedala de frana, conducatorul auto efectuand, practic, doar declansarea franarii.

  • SET ANGRENAJ
  • Un grup de doua sau mai multe angrenaje folosite la transmiterea puterii.

  • SIMI
  • Fulare a rotilor directoare ale unui vehicul, care se manifesta printr-o instabilitate oscilatorie a directiei; bataie a rotilor fata.

  • SIPS
  • Este o descoperire a specialistilor de la firma Volvo. Prescurtarea vine de la Side Impact Protection System, un termen ce denumeste prima utilizare a airbagurilor laterale, precum si a unui schelet foarte stabil al ramelor podelei. Acest sistem dublu a fost o inovatie care asigura si astazi, o buna protectie a calatorilor impotriva efectelor unei eventuale ciocniri laterale.

    Abreviere preluata din limba engleza pentru Side-Impact Protection System (sistem de protectie la impact lateral), sistem de securitate pasiva dezvoltat si promovat de Volvo incepand cu modelele produse dupa 1991, capabil sa reduca riscul de ranire a ocupantilor unui automobil, in caz de impact lateral. In esenta, acest sistem de protectie consta intr-o ranforsare a pragurilor de usi, a stalpului mijloc si a traverselor de planseu si de pavilion, astfel incat structura caroseriei sa reziste mai bine la un impact lateral, protejand astfel ocupantii.          

  • SISTEM ANTI-BLOCARE LA FRANARE
  • Sistem de franare care detecteaza si chiar anticipeaza blocarea rotilor si, in mod automat, reduce fortele de franare astfel incat rotile sa nu se opreasca. Acest sistem, prescurtat ABS (Anti-Lock-Braking System), poate controla toate cele patru roti sau doar doua.

  • SISTEM DE APRINDERE
  • Sistem electric care asigura producerea de scantei regulate de catre bujiile motorului. Sistemul este compus dintr-o baterie, un inductor, un condensator electric, bujii si comutatoare si firele aferente acestora.

    Sistem care asigura producerea scanteii in camera de ardere, scanteie necesara aprinderii amestecului aer-combustibil la motoarele cu aprindere prin explozie. Acesta presupune, in principal, o bobina de inductie care amplifica tensiunea primita de la baterie si o trimite la un distribuitor, care, apoi, o repartizeaza catre fiecare bujie, la momentul potrivit.              

  • SISTEM DE CONTROL AL MOTORULUI
  • Un computer care regleaza functionarea motorului prin monitorizarea anumitor caracteristici ale motorului (rotatii pe minut, mediul de racire, curentul de aer de admisie, etc.), cu ajutorul unei retele de senzori. De asemenea, controleaza variabilele cheie (nivelul combustibilului, timpul de aprindere, etc), in functie de programele prestabilite.

  • SISTEM ELECTRIC
  • La motoarele cu combustie interna si aprindere electrica, se refera la acele componente care transforma energia electrica produsa de generator in forta electromotoare care sa declanseze bujiile. Acesta cuprinde generatorul sau alternatorul, contactele, condensatorul, bobina, distribuitorul, bujiile si toate firele de legatura.

  • SISTEM PD
  • Sistem de injectie specific motoarelor Diesel si bazat pe principiul pompei-duza (PD). Termenul este echivalent cu UIS. V. pompa-duza si UIS.

  • SISTEME DE ADMISIUNE SI EVACUARE AJUSTATE
  • Sisteme de admisiune si evacuare care, prin determinarea impulsurilor si rezonantei presiunii din interiorul diverselor guri de acces si al camerelor conductelor de admisiune si de evacuare, maresc circulatia debitului de intrare in si din camerele de combustie.

  • SISTEME DE SECURITATE
  • Mecanismele care reduc leziunile produse de un accident. Exemple tipice sunt centurile de siguranta si airbag-urile.

  • SISTEMUL DE CLIMATIZARE
  • Functioneaza cam pe principiul unui calorifer: un compresor pune agentul de racire (frigorific) sub presiune, acesta incalzindu-se si fluidizandu-se, apoi el trebuie sa fie racit din nou, in serpentinele de racire. Apoi agentul de racire ajunge in vaporizator, unde se destinde, ajunge din nou in starea gazoasa si se raceste puternic. Dupa aceea, ajunge in schimbatorul de caldura si poate raci aerul care ajunge in incapere. Actionarea compresorului e realizata de motorul vehiculului, ceea ce face sa creasca usor consumul de combustibil al autovehiculului.

  • SISTEMUL DE TENSIONARE A CENTURII
  • Foloseste, in cazul unei eventuale ciocniri, la intinderea fulgeratoare a centurii de siguranta, prevenind, in acest fel, deplasarea persoanei, aceasta fiind prinsa instantaneu in centura.

  • SOHC
  • Abreviere preluata din limba engleza pentru Single OverHead Camshaft (un singur arbore cu came in chiulasa). Se foloseste, de regula, in sintagma motor SOHC, semnificand un motor cu un singur arbore cu came in chiulasa, servind atat pentru actionarea supapelor de admisie cat si a celor de evacuare.

  • SONDA LAMBDA
  • Este un senzor pentru detectarea oxigenului din gazele de esapament. Acest senzor este foarte important pentru lucrul catalizatorului, care nu-si poate efectua activitatea sa optima de curatare decat in cadrul unei mici ferestre lambda.

    "Senzor care se monteaza pe tubulatura de evacuare a gazelor de ardere pentru monitorizarea continutului de oxigen din acestea (amestec bogat sau amestec sarac). In principiu, sonda lambda se comporta ca o baterie, generand ea insasi o tensiune de 0,2 ... 0,8 V, atunci cand atinge temperatura de lucru (minim 250oC). Valoarea acestei tensiuni este invers proportionala cu continutul de oxigen gasit in gazele de ardere, prin raportare la oxigenul din aer, si este transmisa, ca semnal-cheie, la calculatorul sistemului de gestionare a functionarii motorului (EMS) pentru a trece la modul de lucru ""bucla inchisa"", care presupune ajustarea continua a parametrilor de functionare ai motorului functie de semnalul primit, interpretat de acesta ca amestec sarac (tensiune mica) sau amestec bogat (tensiune mare). Se numeste sonda lambda deoarece cu ajutorul ei este controlat raportul aer/combustibil (14,7:1), raport care in literatura de specialitate este notat cu litera greceasca lambda. Se mai numeste si senzor de oxigen."              

  • SONE