Newsletter
Dictionar Auto

  • RACIREA AERULUI DE SUPRAALIMENTARE
  • Foloseste la racirea aerului incalzit datorita presiunii de supraalimentare si, in acest fel, la cresterea continutului specific de oxigen, deci a randamentului.

  • RACITOR INTERMEDIAR
  • Un radiator sau schimbator de caldura folosit pentru a raci fluxul compact de aer incalzit ce intra la motor. Aerul racit este mai dens si poate furniza mai multa putere, reducand de asemenea si detonatia.

    Schimbator de caldura (cu aer sau cu lichid) folosit, in cazul motoarelor supraalimentate, pentru racirea aerului ce iese din turbina, in vederea recircularii acestuia, ca aer de admisie, in conditii de eficienta sporita (cresterea randamentului umplerii, imbunatatirea arderii etc.). Se mai numeste si intercooler, termen preluat intocmai din limba engleza.       

  • RALIST
  • Participant la raliuri, in calitate de concurent.

  • RAMA MASINII
  • Cea mai intinsa si mai importanta piesa stantata a caroseriei automobilului. In mod obisnuit, este alcatuita din cateva bucati stantate, fixeaza structura masinii si sustine cea mai mare parte a pieselor mecanice.

  • RAMA PARBRIZULUI
  • Cadrul chesonat format de elementele structurale ale caroserie in care se monteaza parbrizul.

  • RAPORT DE ASPECT
  • Caracteristica constructiva a unui pneu, care se determina ca raport procentual intre inaltimea si latimea sectiunii toroidale a pneului. Se mai numeste si talia pneului.

  • RAPORT DE TRANSMITERE AL TRANSMISIEI PRINCIPALE
  • Raportul de de multiplicare a turatiei ce se obtine in afara cutiei de viteze si a cutiei de distributie, la nivelul puntii motoare, cu ajutorul transmisiei principale (v. transmisie principala). Intr-un mod mai putin precis, se mai numeste si raportul trasmisiei pricipale, raportul transmisiei finale sau, mai laconic, raport final. Adoptarea raportului de transmitere al transmisiei principale (i0) se face functie de turatia motorului, viteza maxima a autovehiculului si raza de rulare a rotii.            

  • RAPORT FINAL
  • Denumire laconica si improprie pentru raportul de transmitere al transmisiei principale. V. raport de transmitere al transmisiei principale.  

  • RAPORTUL PNEURILOR
  • Se refera la raportul intre latimea anvelopei si flancul acesteia. De exemplu, o anvelopa tip 205/50-15 va avea un flanc cu o inaltime de 0,50 x 205 or 102,5 mm. Un raport mai mic (de exemplu, 40) asigura o manevrabilitate superioara chiar si in conditii severe de drum.

  • RAPORTUL TRANSMISIEI CUTIEI DE VITEZA DIFERENTIALA
  • Cutia de viteza diferentiala distribuie puterea motorului la roti (prin transmisia asigurata de arborele de intrare sau de arborele port-elice). Raportul transmisiei diferentiale reduce rotatiile transmisiei asigurate de arborele de intrare, inainte ca acesta sa ajunga la roti. Raporturile tipice ale automobilelor variaza de la 2,71 la 4,31. Cu cat este mai mare acest raport, cu atat va accelera mai rapid un motor la a anumita viteza.

  • RAPORTUL TRANSMISIEI FINALE
  • Denumire improprie pentru raportul de transmitere al transmisiei principale. V. raport de transmitere al transmisiei principale.         

  • RAPORTUL TRANSMISIEI PRINCIPALE
  • Denumire laconica pentru raportul de transmitere al transmisiei principale. V. raport de transmitere al transmisiei principale.         

  • RAR
  • Abreviere pentru Registrul Auto Roman, organismul tehnic de specialitate desemnat de Guvernul Romaniei ca autoritate competenta in domeniul vehiculelor rutiere, in ce priveste omologarea de tip a acestora si a componentelor aferente, atat din punct de vedere al securitatii in trafic, cat si din punct de vedere al impactului acestora asupra mediului inconjurator.

  • RAZA DE FRECARE
  • Distanta dintre punctul in care axa de directie intersecteaza drumul si linia longitudinala care trece prin centrul zonei de contact a cauciucului. Mai este denumita si deviatie remanenta de la directie.

  • RAZA DE RULARE A ROTII
  • Raza unei roti imaginare, nedeformabile, care ruleaza fara alunecari si patinari, avand insa aceeasi viteza de rotatie si de translatie cu roata reala a autovehiculului.

  • RAZA DINAMICA A ROTII
  • Distanta dintre centrul rotii si calea de rulare, roata fiind umflata la presiunea nominala, incarcata la sarcina nominala si in miscare; raza cercului imaginar centrat in centrul rotii, tangent la calea de rulare si specific unei roti aflata in miscare, umflata si incarcata la valorile nominale.

  • RAZA LIBERA A ROTII
  • Raza cercului exterior al benzii de rulare a pneului umflat la presiunea nominala, roata fiind in stare de repaus, fara nici un fel de incarcare.

  • RAZA STATICA A ROTII
  • Distanta dintre centrul rotii si calea de rulare, roata fiind umflata la presiunea nominala, incarcata la sarcina nominala si in stare de repaus; raza cercului imaginar centrat in centrul rotii, tangent la calea de rulare si specific unei roti aflata in stare de repaus, umflata si incarcata la valorile nominale.

  • RDS
  • Radio Data System - reprezinta transmisia digitala a datelor posturilor la radioul masinii. Sunt afisate numele postului si ora.

    Abreviere preluata din limba engleza pentru Radio Data System (sistem de date radio), tehnologie care permite statiilor radio sa transmita informatii aditionale diverse, ca semnale digitale codificate, care sunt afisate, apoi, pe displayul aparatului de radio (numele postului de radio, frecventa pe care se emite etc.).      

  • REAZEM PENTRU PICIOR
  • Suport pentru sprijinul labei piciorului stang al soferului, atunci cand acesta nu este solicitat pentru actionarea pedalei de ambreiaj. Se practica, in special, pentru autovehiculele cu volan pe dreapta, unde reazemul piciorului stang pe pasajul de roata fata (situatie specifica majoritatii autovehiculelor) nu mai este posibil.

  • RECAROSARE
  • Inlocuire a caroseriei unui vehicul cu alta noua sau aflata intr-o stare tehnica mai buna. Recarosarea poate interveni si in cazul schimbarii destinatiei vehiculului, pentru adaptarea acestuia la anumite servicii speciale de transport, mecanizare, securitate etc.

  • RECIRCULAREA GAZELOR DE ESAPAMENT
  • Traducere improprie pentru EGR (v. EGR si recircularea gazelor de evacuare).

  • RECIRCULAREA GAZELOR DE EVACUARE
  • Vezi: EGR. Impropriu, se mai numeste si recircularea gazelor de esapament (prelevarea gazelor recirculate se face direct de la galeria de evacuare, nu de la teava de esapament).

  • RECUL
  • Miscare a rotii care intinde suspensiile; opusul amortizarii, care comprima suspensia.

  • REFLECTOR CU SUPRAFETELE LIBERE
  • Este sistemul de realizare a reflectoarelor cunoscut astazi. Fiecare punct al reflectoarelor este orientat in asa fel incat sa lumineze un anumit punct al soselei. Prin insumarea celor doua raze se formeaza conul luminos.

  • REMORCA
  • Vehicul rutier destinat, prin constructie, transportului de bunuri sau persoane prin atasarea sa la un autovehicul tractor.

  • REMORCA USOARA
  • Remorca a carei masa totala maxima autorizata nu depaseste 750 kg.

  • REPARATIE CAPITALA A MOTORULUI
  • Termen generic folosit pentru repararea motorului care necesita scoaterea motorului din autovehicul, refacerea acestuia sau inlocuirea componentelor interne (de exemplu, pistoane, conectori, valve etc.).

    Reparatie, in general planificata a se face la un anumit numar de kilometri sau ani, care presupune demontarea completa a ansamblului reparat, evaluarea starii tehnice in detaliu a acestuia, inlocuirea sau reconditionarea pieselor uzate si un rodaj minim de optimizare functionala si de evaluare a performantelor si a calitatii reparatiei (cu referire la un vehicul sau la un motor).     

  • RESPIRATIA MOTORULUI
  • Termen care descrie abilitatea motorului de a-si umple cilindrii cu un amestec de aer-combustibil si de a elimina gazele arse. In general, cu cat un motor arde un amestec de aer-combustibil mai mare, cu atat dezvolta o putere mai mare.

    In jargonul automobilistic, denumire a schimbului de gaze specific unui motor cu ardere interna. V. schimb de gaze.              

  • RESTILIZARE / A RESTILIZA
  • Actiune de modificare usoara a caroseriei sau a elementelor exterioare si interioare ale unui autoturism, fara a se aduce transformari majore liniei stilistice generale a acestuia.

  • RETARDER
  • Dispozitiv auxiliar de franare, care asigura incetinirea miscarii unui vehicul fara a se face uz de franele propriu-zise ale acestuia (denumire generica pentru franele hidrodinamice, vascocuplaje etc.).

  • REVOPSIRE
  • Operatie de reconditionare sau de restilizare a caroseriei unui autovehicul sau a anumitor componente auto cu rol estetic, din punct de vedere al vopselei (culoare, nuanta, luciu etc.).              

  • REZERVOR DE HIDRURI METALICE
  • Estimarea uzurii benzii de rulare a pneului ofera o aproximare a duratei de folosire a acestuia. O anvelopa tip 300 va putea fi utilizata, probabil, cu 50 % mai mult timp decat una de tip 150. Este important de retinut ca fiecare producator de anvelope are un sistem propriu de notare. Astfel, o anvelopa Goodyear tip 300 nu va avea neaparat aceeasi perioada de viata cu a unei anvelope Michelin tip 300, ci ar putea fi folosita pentru o perioada mai lunga sau mai scurta, chiar daca conditiile de utilzare sunt identice. Clasificarea tip AB indica tractiunea in conditii de umezeala si rezistenta la temperatura. Clasificarea pentru tractiunea in conditii de umezeala este AA, A, B si C, A fiind valoarea optima iar C cea mai scazuta. Clasificarea pentru rezistenta la temperatura este A, B si C, A fiind valoarea optima iar C cea mai mica. Rezistenta la temperatura a anvelopei se refera la capacitatea acesteia de a disipa caldura. O incalzire excesiva a anvelopei reduce durata de viata a acesteia, pneurile cu capacitate sporita de racire fiind mult mai durabile.

  • REZERVORUL CRIOGENIC
  • E folosit ca rezervor pentru hidrogenul lichid la -253 grade C. Trebuie sa fie izolat foarte bine; totusi, se pierd zilnic 2% din continutul rezervorului, din cauza schimbului de caldura.

  • REZISTENTA AERULUI
  • Rezistenta produsa de un obiect in miscare in timp ce deplaseaza aerul in calea sa. Rezistenta aerului este o forta care se masoara in general in kgf; aceasta creste proportional cu suprafata frontala a obiectului, cu coeficientul de rezistenta al obiectului si cu patratul vitezei acestuia.

    Forta rezultanta paralela cu calea de rulare, de sens opus vitezei de deplsare a automobilului si avand un punct de aplicare numit centru de presiune. Aceasta forta este datorata repartitiei inegale, dintre fata si spatele caroseriei, presiunilor aerodinamice, frecarii dintre aer si suprafetele pe langa care are loc curgerea acestuia, energiei consumata pentru turbionarea aerului si rezistentei curentilor interiori de aer folositi pentru racirea motorului si pentru aerisirea habitaclului. Rezistenta aerului este direct proportionala cu coeficientul aerodinamic, cu sectiunea transversala maxima si cu patratul vitezei de deplasare a automobilului.

  • RIGOLA
  • Mic sant pentru asigurarea scurgerii apei.

  • ROATA
  • Ansamblul format dintr-o janta metalica, pe care se monteaza o anvelopa de cauciuc in interiorul careia se afla o camera (uneori poate lipsi) cu aer comprimat; elementul de legatura cu calea de rulare al unui vehicul, de forma circulara, care se invarteste in jurul unei osii pentru a realiza deplasarea vehiculului.

  • ROLLBAR
  • Bara de otel arcuita transversal pe caroseria unui automobil, conceputa pentru protectia ocupantilor in caz de rasturnare. Se utilizeaza, in general, la masinile de curse, jeepuri si autoutilitare tip pick-up. Se mai numeste si bara antirostogolire sau bara pentru rasturnare; uneori, se foloseste, in scris, si versiunea romanizata, rolbar.

  • ROTI DIN ALIAJ
  • Roti fabricate in general din aliaj de aluminiu, montate pentru a imbunatati aspectul vehiculului. Rotile din aliaj sunt mai putin predispuse la coroziune si pot fi mult mai usoare decat echivalentul lor, rotile din otel.

  • ROTULA
  • Vezi: articulatie sferica

  • ROVINIETA
  • Document prin care se atesta, de catre automobilisti, dreptul de utilizare a retelei de drumuri in unele tari. Se prezinta, de regula, sub forma unui abtibild care se lipeste pe parbriz si are o valabilitate limitata; taxa de drum pentru automobilisti, aplicabila in unele tari.

  • ROZ
  • Prescurtare pentru cifra octanica cercetata. Reprezinta rezistenta la detonare a unui combustibil. Termenul ROZ s-a impus in limbajul zilnic, In Germania, benzina normala are un ROZ de 91, Super -95, iar Super Plus -98.

    "Abreviere preluata din limba germana pentru Research-OktanZahl (cifra octanica Research); in romaneste, se foloseste abrevierea echivalenta COR (cifra octanica Research), Research fiind denumirea metodei prin care se face determinarea cifrei octanice."              

  • RPM SAU rpm
  • Rotatii pe minut. RPM indica de cate ori pe minut se roteste vilbrochenul.

    Abreviere pentru rotatii pe minut, unitatea de masura a turatiei.         

  • RULAJ
  • Distanta parcursa de un vehicul rutier de la data fabricatiei acestuia pana la data curenta sau intre oricare alte doua momente de referinta din durata de exploatare a acestuia; sinonim cu kilometraj.

  • RULIU
  • Oscilatia de inclinare a caroseriei in jurul axei sale longitudinale. Apare la virare deoarece centrul de gravitate al masinii este deasupra axei in jurul careia acesta se roteste.

    "Miscare de oscilatie a caroseriei unui vehicul in jurul axei longitudinale a acestuia; balans lateral."             

  • RWD
  • Abreviere preluata din limba engleza pentru Rear Wheel Drive (roata spate motoare). V. tractiune spate