Newsletter
Dictionar Auto

  • PARBRIZ
  • Geamul din faţă al automobilului.

    Geam montat in partea din fata a unui autovehicul, transversal, deasupra plansei de bord.  

  • PARBRIZ ATERMIC
  • Parbriz in structura caruia este inserata o pelicula subtire capabila sa respinga razele solare infrarosii, contribuind astfel la imbunatatirea confortului ocupantilor in zilele caniculare.

  • PARBRIZ LAMINAT
  • Parbriz format dintr-un strat subtire de plastic cauciucat, presat intre doua foi de sticla. Cand acest parbriz este lovit in timpul unui accident, acesta se indoaie fara a se perfora, iar plasticul impiedica fisurarea sticlei.

    Parbriz alcatuit din doua straturi de sticla intre care se afla o folie din plastic, transparenta si foarte subtire. Parbrizul devine astfel mult mai rezistent la impact si, cand intervine totusi o spargere, nu se sfarama, ramanand in continuare pe pozitia sa de montaj.           

  • PARC AUTO
  • Totalitatea vehiculelor unei firme, institutii, tari etc.; loc special amenajat pentru gararea, depozitarea sau expunerea vehiculelor rutiere.

  • PARGHIE DE COMANDA
  • Element de supensie care are un racord la unul din capete si doua racorduri la celalalt capat, in general aflat pe sasiu.

  • PARTICULA
  • Denumeste toate componentele solide ale gazelor de esapament, indiferent de marimea lor. Aici este vorba in special de funingine. In cazul motoarelor diesel, se verifica continutul de particule din emanatii.

  • PARTICULA DIESEL
  • Particula fina, ca o funingine, emisa prin arderea motorinei in motoarele Diesel si considerata a fi deosebit de periculoasa pentru mediu si pentru sanatatea omului. Ca urmare, legislatia actuala impune niste limite maxime admise pentru emisiile de particule diesel.

  • PAVILION
  • Panoul rigid care realizeaza acoperisul unei caroserii auto.

  • PEDALA FIXA
  • Un sprijin pentru picior pozitionat in partea stanga. Asigura locul in care soferul isi poate fixa piciorul stang la efectuarea unui viraj foarte strans.

  • PES
  • Poly-Ellipsoid-System - descrie farurile la care lumina (de halogen sau de xenon) este proiectata pe strada printr-un reflector eliptic. Avantajul acestui sistem consta in proiectarea la inaltime mica a razei de lumina si intr-o iluminare foarte buna.

    Abreviere preluata din limba engleza pentru Poly Ellipsoid System (sistem poli-elipsoid), tehnica de iluminare specifica farurilor prevazute cu proiectoare eliptice (cu halogen sau cu xenon), care permit proiectarea fascilolului de lumina la inaltime mica si ofera o vizibilitate foarte buna pe timp de noapte.             

     

  • PIATA AUTO
  • Cererea si oferta de automobile, noi sau uzate, specifica, la un moment dat, unei anumite zone geografice (tara, judet, localitate etc.).

  • PIATA GRI
  • Piata gri descrie achizitionarea unui produs de la intermediari care nu sunt autorizati de catre producator si nici nu fac parte din furnizorii oficiali. De exemplu, un depozit din Canada, care vinde o combina stereo cumparata din SUA, dar nu de la producator, aprovizioneaza piata gri de produse. Chiar daca produsele aflate pe piata gri sunt cel mai adesea identice cu cele cumparate prin canalele oficiale, piata gri isi asuma responsabilitatea pentru service si reparatii, care, in acest caz, nu mai sunt responsabilitatea producatorului.

  • PIATA PIESELOR DE SCHIMB
  • Toate produsele si serviciile destinate repararii si intretinerii vehiculelor.

  • PICK-UP
  • Vehicul utilitar usor, compus dintr-o cabina (cu unul sau doua randuri de scaune), pentru pasageri, si o platforma descoperita in spate, pentru transport marfa.

  • PIESA DE SCHIMB
  • Piesa simpla, ansamblu sau material destinat retelei de service pentru intretinerea si repararea unui produs (vehicul, motor etc.).

  • PILOT AUTOMAT
  • Sistem electronic, care permite setarea vitezei de croaziera dorita, dupa care accelerarea motorului se face automat, soferul putand lua piciorul de pe pedala de acceleratie. Se mai numeste si Cruise Control (control croaziera) sau tempomat.

  • PINION
  • Roata dintata cu un numar mic de dinti care intra in componenta unui angrenaj, servind la punerea in miscare a unei alte roti mai mari sau a unei cremaliere. Pinionul este folosit la directia cu angrenaj cu cremaliera si la reducerea vitezei, marind puterea.

  • PISTON
  • Componenta a motorului, metalica, de forma cilindrica si partial goala pe dinauntru, care se afla in cilindrul motorului. Pistonul este legat de vilbrochen cu ajutorul bielei si este de obicei fixat cu ajutorul unor inele, astfel incat acesta sa fie etans in interiorul cilindrului.

    Organ de masina prevazut cu elemente de etansare (segmenti, garnituri etc.) care efectueaza o miscare alternativa de translatie intr-un cilindru adecvat, in care se gaseste un fluid sub presiune.  

     

  • PISTONAS
  • "Diminutiv pentru piston; termen folosit pentru denumirea unui piston de dimensiuni mici sau foarte mici."           

  • PLACHET
  • Elementul activ si de uzura al franelor cu disc, sub forma unei placute metalice pe care se aplica un material antifrictiune (ferodo sau un material asemanator). Se mai numeste si placuta de frana.

  • PLANIFICAREA PRODUSULUI
  • Departamentul din cadrul intreprinderii care se ocupa de planificarea, programarea si coordonarea activitatilor de productie.

  • PLATFORMA
  • Structura de baza a unui autovehicul care sustine incarcatura si care determina in mare dimensiunea vehiculului. Platforma sustine transmisia si face legatura intre componentele de suspensie ale masinii.

    "Suprafata plana pe care se incarca sarcina utila la un autocamion sau autocamioneta; autocamion fara obloane, doar cu platforma, folosit in special pentru transportul intern al unei companii, pe care se poate incarca si descarca rapid diverse marfuri, materiale etc."

  • PLENUM
  • Camera amplasata intre clapa de inchidere si canalele conductei de admisiune si care este folosita pentru a distribui in mod egal incarcatura de admisie si pentru a imbunatati ventilarea motorului.

    Parte componenta a galeriei de admisie, intercalata intre tubulatura de admisie si clapeta de acceleratie, avand dublu rol: de camera de distributie a amestecului sau a aerului catre cilindri si de cutie de rezonanta pentru sistemul de admisie al motorului.

  • PLONJARE
  • Coborarea botului masinii atunci cand e pusa frana. Plonjarea este cauzata de transferul incarcaturii de la suspensiile din spate la cele din fata, datorita faptului ca centrul de greutate al masinii, prin care trec toate fortele inactive, se afla mai sus decat zonele de contact - punctele in care fortele de franare sunt exercitate asupra pamantului.

    "Inclinare longitudinala a unui vehicul, cu partea fata mai jos decat partea spate, ca urmare a incarcarii neuniforme (incarcare prea mare pe fata) sau ca urmare a unei franari bruste; inversul apuparii."

  • PM
  • Abreviere preluata din limba engleza pentru Particulate Matter (particula de materie), cu utilizare in cazul abordarii emisiilor poluante produse de motoarele Diesel. V. particula diesel.

     

  • PME
  • Abreviere pentru punctul mort exterior, care reprezinta pozitia de maxima distanta fata de chiulasa a pistonului unui motor cu ardere interna, pozitie considerata spre exteriorul motorului. In limbajul tehnic mai vechi, se numea PMI (punct mort inferior), denumire considerata improrie in cazul motoarelor cu cilindrii dispusi orizontal si, ca atare, a fost reformulata.

  • PMI
  • Abreviere pentru punctul mort interior, care reprezinta pozitia de minima distanta fata de chiulasa a pistonului unui motor cu ardere interna, pozitie considerata spre interiorul motorului. In limbajul tehnic mai vechi, se numea PMS (punct mort superior), denumire considerata improprie in cazul motoarelor cu cilindrii dispusi orizontal si, ca atare, a fost reformulata. Intr-o terminologie mai veche, PMI avea, de asemenea, intelesul de punct mort inferior (v. PME).

  • PMS
  • Abreviere pentru punctul mort superior, denumirea mai veche a punctului mort interior (v. PMI).

  • PNEU
  • Bandaj toroidal din cauciuc, care, umplut cu aer sub presiune, echipeaza rotile unor vehicule cu scopul maririi aderetei la calea de rulare si a atenuarii socurilor datorate denivelarilor. Pneul clasic presupune doua componente majore: anvelopa si camera de aer. Anvelopele moderne, cuplate cu niste jante corespunzatoare, pot prelua si rolul camerei de aer; de aceea, adesea, pneul si anvelopa sunt considerate sinonime.

  • PNEU CU INSERTIE TEXTILA IN STEA
  • Pneu in care snururi textile sunt inserate in forma de stea care pornesc de la butucul rotii si sunt infasurate de jur-imprejurul pneului. Brauri circulare de material textil cu sau fara otel asigura rigiditate pneului. Astfel peretele exterior al pneului este mai flexibil iar cel interior mai rigid, oferind o aderenta mai mare in orice fel de conditii de drum.

  • PNEU DE IARNA
  • Pneu special construit pentru imbunatatirea aderentei la calea de rulare pe timp de iarna, in conditii de noroi si zapada. Din acest considerent, se mai numesc si pneuri M+S (de la cuvintele englezesti Mud = noroi si Snow = zapada).

  • PNEURI PENTRU TOATE ANOTIMPURILE
  • Pneuri care asigura o tractiune buna atat pe zapada, iarna, cat si in conditii de drum alunecos sau noroi.

  • PNEURI TIP M+S
  • Pneuri construite special pentru noroi (M - mud) si zapada (S - snow) si care sunt mult superioare pneurilor pentru toate anotimpurile, atunci cand sunt folosite in astfel de conditii de drum. Din pacate, sunt mult mai zgomotoase si au durata de viata scazuta.

  • PNEURI, CLASIFICARE
  • Estimarea uzurii benzii de rulare a pneului ofera o aproximare a duratei de folosire a acestuia. O anvelopa tip 300 va putea fi utilizata, probabil, cu 50 % mai mult timp decat una de tip 150. Este important de retinut ca fiecare producator de anvelope are un sistem propriu de notare. Astfel, o anvelopa Goodyear tip 300 nu va avea neaparat aceeasi perioada de viata cu a unei anvelope Michelin tip 300, ci ar putea fi folosita pentru o perioada mai lunga sau mai scurta, chiar daca conditiile de utilzare sunt identice. Clasificarea tip AB indica tractiunea in conditii de umezeala si rezistenta la temperatura. Clasificarea pentru tractiunea in conditii de umezeala este AA, A, B si C, A fiind valoarea optima iar C cea mai scazuta. Clasificarea pentru rezistenta la temperatura este A, B si C, A fiind valoarea optima iar C cea mai mica. Rezistenta la temperatura a anvelopei se refera la capacitatea acesteia de a disipa caldura. O incalzire excesiva a anvelopei reduce durata de viata a acesteia, pneurile cu capacitate sporita de racire fiind mult mai durabile.

  • POLICILINDRIC
  • (Despre motoare, compresoare etc.) Cu cel putin patru cilindri.

  • POMPA ANTIGEL
  • Vezi: pompa de apa.

  • POMPA DE APA
  • Pompa care face sa circule agentul de racire in interiorul blocului motor si al chiulasei de cilindru. Este actionata de vilbrochen.

    Componenta de baza a sistemului de racire cu lichid al motoarelor cu ardere interna, care asigura circulatia agentului de racire (antigel) in sistem, la o anumuita presiune si cu un anumit debit, asigurandu-se astfel transferul optim de caldura necesar bunei functionari a motorului. Denumirea este, oarecum, improprie, dat fiind ca, la inceput, racirea motorului se facea numai cu apa, dar si acum tot apa sta la baza solutiei antigel unanim folosita. De aceea, uneori, fara a se gresi, se mai foloseste si denumirea de pompa antigel.

  • POMPA DE ULEI
  • Pompa actionata de motor si care trimite uleiul la partile mobile ale motorului.

    Componenta de baza a sistemului de ungere al motoarelor cu ardere interna, care asigura circulatia uleiului motor in sistem, la o anumita presiune si cu un anumit debit, prin antrenare ei de la arborele cotit al motorului.

  • POMPA-DUZA
  • Denumeste, la motorul Diesel, unirea dintre pompa de injectie si duza intr-o singura grupa constructiva. Ea se afla pe acelasi loc unde se afla, inainte, duza de injectie. Forta necesara pentru obtinerea presiunii vine de la arborele cu came. Sistemul PD obtine, in momentul de fata, cea mai inalta presiune de injectie, aceasta ajungand pana la valoarea de 2000 bar.

    Dispozitiv specific anumitor sisteme de alimentare a motoarelor Diesel, care inglobeaza pompa si duza de injectie intr-un singur ansamble actionat de o cama special prevazuta pe arborele de distributie. Se mai numeste si injector-pompa.           

  • PORTIERA
  • Usa laterala cu geam, care intra in componenta caroseriei unui automobil.

     

  • PRAGUL PENTRU AER
  • Un spoiler montat in fata, sub bara de protectie, care are o forma specifica pentru a reduce circulatia aerului sub masina. Aceste praguri pentru aer pot mari circulatia aerului spre radiator, pot reduce rezistenta aerului, si/sau pot reduce portanta.

  • PRELUCRAREA METALELOR
  • Procesul de prelucrare a metalelor solide sau topite, ca de exemplu turnare, forjare, presare si prelucrare prin aschiere.

  • PRESARE
  • Proces tehnologic prin care sunt produse piesele de masina prin fasonarea unor bucati de metal laminate sau prin indoirea sau alungirea acestora cu ajutorul unor unelte speciale montate pe o presa universala.

  • PRESINEA DE SUPRAALIMENTARE
  • Da suprapresiunea cu care un turboalimentator introduce aer in camerele de ardere. Cu cat mai mare este presiunea, cu atat mai mult oxigen ajunge in cilindru si cu atat mai mult combustibil poate fi injectat. In aceeasi relatie creste si randamentul. La motoarele pe benzina, creste insa riscul de a se produce batai (detonari).

    Presiunea de admisie ale carei valori sunt superioare presiunii atmosferice, presiune specifica ciclului de functionare al motoarelor supraalimentate (turbo).

  • PRESIUNE DE ADMISIE