Newsletter
Dictionar Auto

  • MAGAZIN AUTO
  • Loc unde se gasesc, pentru vanzare, vehicule, piese si accesorii auto; publicatie (periodica) ilustrata, care ofera informatii auto diverse.

  • MALDISTRIBUTIE
  • Deranjament specific functionarii motoarelor cu ardere interna prevazute cu carburator, fenomen care se face simtit printr-un mers instabil al motorului, in special la ralanti, si se datoreaza neuniformitatii masice a amestecului carburant pulverizat spre cilindri, in conditii de motor rece, benzina nepotrivita etc. Datorita neuniformitatii amestecului, dozajele incarcaturii proaspete in cilindri sunt diferite atat intre ele cat si fata de doza teoretica pregatita de carburator.

  • MANECHIN AUTO
  • Dispozitiv antropomorf standardizat, 2D sau 3D, utilizat in proiectarea si testarea automobilelor, pentru dimensionarea postului de conducere si a habitaclului, precum si pentru diverse verificari experimentale (teste de impact, determinare camp de vizibilitate, pozitionarea comenzilor specifice postului de conducere, determinarea punctelor de asezare ale ocupantilor etc.).

  • MANETON
  • Fus al arborelui cotit pe care se articuleaza capul bielei.

  • MANEVRABILITATE
  • Calitatea unui vehicul aflat in miscare de a i se putea controla cu usurinta schimbarea directiei de mers.

    Termen generic care acopera toate aspectele legate de comportamentul unei masini legat de controlul directiei.

  • MANEVRABILITATEA VOLANULUI
  • Legatura dintre fortele exercitate asupra volanului si manevrabilitatea acestuia. In mod ideal, efortul depus pentru rotirea volanului din pozitia nula trebuie sa cresca lin. De asemenea, efortul de virare trebuie sa creasca odata cu fortele ce apar la virare. Frecarea creata in interiorul mecanismului de directie trebuie sa fie mai mica fata de forta depusa pentru manevrarea volanului.

  • MANIVELA
  • Parghie metalica cu cot si cap de antrenare folosita, in trecut, pentru pornirea manuala a motoarelor cu aprindere prin scanteie. In sintagma mecanism biela-manivela, manivela este materializata de cotul arborelui motor, care induce miscarea de rotatie a mecanismului.     

    Manivela folosita pentru a porni manual motoarele cu combustie interna, folosita pana in 1930.

  • MANOCONTACT
  • Dispozitiv electromecanic de control montat intr-un circuit hidraulic, care inchide sau deschide un circuit electric atunci cand presiunea monitorizata este prea mica sau suficient de mare. La presiune normala de functionare, manocontactul deschide circuitul electric, iar la presiune scazuta, inchide circuitul pe care il controleaza, semnaland astfel, la bord, optic sau acustic, o posibila avarie. Sinonim cu senzor de presiune, traductor de presiune sau conector manometric.

  • MARIMEA ROTII
  • "Caracteristica dimensionala a jentii exprimata (in toli) sub forma diametru x latime, cu mentiunea ca diametrul la care se face referire este cel aferent suprafetei de a sezare a talonului anvelopei iar latimea este cea dintre suprafetele de limitare laterala a celor doua taloane (interior si exterior) ale anvelopei. In exprimarea curenta, marimea jentii face referire doar la diametru, care se regaseste si in structura codului de simbolizare dimensionala a anvelopei (Exemplu: se spune jenti de 14"", in loc de jenti de 14"" x 5.5"")."

    Denumire improprie pentru marimea jentii (v. marimea jentii).    

    Marimea rotii este definita de diametrul si latimea rotii. O roata 15 X 7 are un diametru de 15 inch si o latime de 7 inch.       

             

  • MASINA
  • Autovehicul, automobil (denumire familiara, mult prea generala ca semnificatie si, de aceea, neuzitata in limbajul tehnic de specialitate).             

  • MASINA "PREPARATA"
  • Automobil care a fost modificat de proprietar pentru a avea o viteza si acceleratie mult superioara datorita unor imbunatatiri aduse motorului, sasiului si caroseriei.

  • MASINA DE LUX
  • Autovehicul care ofera o mare abundenta de facilitati, eleganta si confort. Se mai numeste si vehicul de lux, autovehicul de lux, automobil de lux sau autoturism de lux. La o masina de lux se pune mai mult accentul pe confort, aparenta si farmec decat pe performanta, economie sau utilitate. Pentru piata americana, este considerata masina de lux o masina al carui pret mediu de vanzare este de peste 36000 $, in timp ce pentru piata europeana, pretul mediu al unei masini de lux este considerat la peste 20000 $. Intotdeauna o masina de lux presupune si un producator de prestigiu, recunoscut pe plan mondial. Principalele marci de vehicule de lux recunoscute pe piata americana sunt: Acura, Aston Martin, Audi, Bentley, BMW, Bristol, Cadillac, Infiniti, Jaguar, Land Rover, Lexus, Lincoln, Maserati, Maybach, Mercedes-Benz si Rolls-Royce.

    Autovehicul foarte bine proiectat, dotat si conceput, ale carui dimensiuni variaza de la un sedan compact pana la unul de capacitate mare.             

  • MASINA DE VIS
  • V. dream car.  

  • MASINA LA COMANDA
  • Autoturism unicat realizat, in conditii de atelier, de catre mesteri renumiti, conform dorintei clientului, pornind de la un model de serie sau utilizand sisteme inovative special concepute. Aceste autoturisme, desi nu totdeauna, sunt apreciate mai mult pentru aparenta decat pentru scopul lor practic. Se mai numeste si automobil la comanda sau autoturism la comanda.            

    Automobil care a fost refacut sau caruia i-a fost schimbata partea de sus, sasiul ramanand cel vechi.

  • MASINA SECOND HAND
  • Autovehicul de ocazie.            

  • MASINA SPORT
  • Autoturism cu talie joasa si motor puternic, uzual prevazut cu doua locuri si doua usi. Se mai numeste si automobil sport, autoturism sport sau vehicul sport.        

    Vehicul de viteza care este usor de manevrat, accelereaza rapid, franeaza usor si are o directie foarte bune. Nu este la fel de spatioasa precum un autoturism obisnuit si nici la fel de confortabila.

  • MASINA TUNATA
  • In jargonul automobilistic, automobil care a suferit un tuning vizand imbunatatirea, reglarea sau particularizarea caracteristicilor functionale sau estetice. Se mai numeste si masina preparata.

  • MATRITA
  • Forma goala in interior, matrita sau cavitate in care sunt introduse materialele pentru a se obtine diverse forme. O forma solida sau scobita in interior folosita pentru a modela diverse materiale prin stantare, presare, extrudare, trefilare sau filetare.

  • MECANISM PLANETAR
  • Mecanism cu angrenaje la care una sau mai multe roti dintate, numite roti planetare, se invart in jurul axelor proprii si, in acelasi timp, in jurul axei unei alte roti danturata pe interior, numita roata solara. Mecanismul planetar are mai multe aplicatii in domeniul auto, cea mai cunoscuta fiind aplicatia specifica transmisiei automate.  

    Mecanism in care toate componentele angrenajului se afla in acelasi plan si sunt grupate una in jurul celeilalte precum planetele in jurul soarelui. Roata dintata centrala se numeste si roata dintata solara. Celelalte roti dintate care interactioneaza cu ea se numesc roti dintate planetare si sunt fixate pe o roata de sustinere. La periferie, rotile dintate planetare interactioneaza cu o roata dintata inelara. Prin oprirea unuia dintre cele trei elemente (roata dintata solara, roata de sustinere sau roata dintata inelara), se pot stabili diferite rapoarte intre celelalte doua. Mecanismul planetar este foarte raspandit la transmisia automata.

  • MENTENABILITATE
  • Usurinta repararii, intretinerii sau imbunatatirii unui produs. Un produs care se repara, intretine sau imbunatateste usor are o mentenabilitate ridicata.

  • MENTINEREA UNEI LINII DREPTE
  • Capacitatea unei masini de a rezista denivelarilor de drum si de a merge in linie dreapta fara a fi necesara miscarea volanului.

  • METANOL
  • Alcool derivat din metan, avand formula chimica CH3OH. Acest alcool poate fi folosit ca aditiv al benzinelor auto sau ca alternativa de combustibil pentru motoarele cu ardere interna. Se mai numeste si alcool metilic sau alcool de lemn (denumire bazata pe faptul ca, initial, acest alcool se obtinea doar prin distilarea lemnului).

    Alcool care poate fi luat in considerare pe post de combustibil. Este posibila si actionarea directa a motoarelor, dar numai dupa ce se opereaza adaptarea sistemului de injectie.

  • METILCICLOPENTADINIL TRICARBONIL DE MANGAN
  • Un compus organic al manganului, folosit ca aditiv la combustibil, pentru a creste cifra octanica a benzinei.

  • METILTERTIARBUTILETER
  • Eter cu cifra octanica ridicata obtinut prin aditia selectiva a metanolului la izobutena. Se utilizeaza ca aditiv octanic pentru benzinele auto.

  • MISCARE ALTERNATIVA RECTILINIE A UNUI OBIECT INTRE DOUA POZITII
  • Este aplicata motoarelor cu piston datorita miscarii limitate pe verticala a pistoanelor.

  • MODEL IN MARIME NATURALA
  • O macheta in marime naturala a unei masini, facuta din lemn si clei si folosita la studii de proiectare.

  • MODELARE PLASTICA
  • Proces care transforma materialele organice, cu ajutorul unei prese universale sau al unui ansamblu de prelucrare universal, prin incalzire si presiune controlata. Materialul fierbinte este injectat intr-o matrita care are forma pe care trebuie sa o aiba piesa finita.

  • MOMENT DE INERTIE POLAR
  • Rezistenta unui obiect la accelerare rotationala. Atunci cand masa obiectului este distribuita departe de axa de rotatie a acestuia, se spune despre obiect ca are un moment de inertie polar superior. Atunci cand distributia masei este aproape de axa de rotatie, obiectul are un moment de inertie polar inferior. O masina cu un motor de putere medie are marea parte a masei distribuita intre distanta dintre axe, ceea ce contribuie la un moment de inertie polar inferior, ducand la o virare mai buna a masinii.

  • MONOCILINDRU
  • Motor cu ardere interna cu un singur cilindru.

  • MONOCOCA
  • Tip de caroserie autoportanta la care structura si elementele de aspect exterior formeaza un tot-unitar, rigid si inamovibil, capabil sa preia in totalitate si rolul sasiului.         

    Tip de structura a caroseriei care are o consistenta si o rigiditate buna datorita folosirii de placi subtiri, special formate si imbinate si nu un cadru alcatuit din piese groase. Se mai numeste si constructie unitara.

  • MONOCORP
  • Tip de caroserie specifica anumitor autoturisme, care nu prezinta degrosari pronuntate nici ale partii fata, de la nivelul parbrizului, nici ale partii spate, la nivelul lunetei, habitaclul ingloband in el, aparent, atat compartimentul motor cat si portbagajul spate; este cunoscuta si sub denumirea de caroserie intr-un volum, monovolum sau monospace; autoturism cu caroserie intr-un volum.

  • MONOSPACE
  • Tip de caroserie specifica anumitor autoturisme, care integreaza in aceeasi celula compartimentul motor, portbagajul si habitaclul; este cunoscuta si sub denumirea de caroserie intr-un volum, monovolum sau monocorp; autoturism cu caroserie intr-un volum.

  • MONOVOLUM
  • Tip de caroserie specifica anumitor autoturisme, care integreaza in aceeasi celula compartimentul motor, portbagajul si habitaclul; este cunoscuta si sub denumirea de caroserie intr-un volum, monocorp sau monospace; autoturism cu caroserie intr-un volum.

  • MOPED
  • Vehicul hibrid, intre bicicleta si motocicleta, putandu-se deplasa fie cu ajutorul pedalelor, fie cu ajutorul unui mic motor (de regula, sub 50cc). Sinonim cu ciclomotor.

  • MOTO
  • "Care se refera la motocicleta; denumire familiara pentru motocicleta."         

  • MOTOCICLETA
  • Autovehicul rutier prevazut cu 2 sau 3 roti avand masa proprie de cel mult 400 kg, cu sau fara atas, si un motor cu o capacitate cilindrica mai mare de 50 cm3 sau capabil sa dezvolte o viteza mai mare de 45 km/h.

  • MOTOR BOXER
  • Motor cu cilindrii perechi dispusi orizontal, fata in fata (Exemplu: motoarele OLTCIT).      

    Se numeste astfel pentru ca pistoanele din cilindrii opusi efectueaza miscari ce amintesc de cele din box. Au devenit vestiti la VW Broscuta si la Porsche.

  • MOTOR CU APRINDERE PRIN COMPRESIE
  • Vezi: motor Diesel.

  • MOTOR CU CAMERE DE COMBUSTIE SFERICE
  • Termen folosit pentru descrierea unui motor care are camere de combustie sferice in chiuloasa de cilindru. Desi un motor cu patru valve este mai eficient, motorul cu camere de combustie sferice poate gazdui un set de valve mai mari si ofera o mai buna circulatie a gazelor. Este folosit la masinile sport si la cele de curse.

  • MOTOR CU CILINDRII IN LINIE
  • Motor cu ardere interna ai carui cilindri au axele longitudinale pozitionate in acelasi plan. Intr-o exprimare laconica, se mai numeste si motor in linie.          

    Motor ai carui cilindrii se afla in acelasi plan. Majoritatea motoarelor cu 4 cilindri si unele dintre cele cu 6 cilindri sunt de acest tip. Un motor cu cilindri in linie este mai ieftin de produs decat unul cu cilindri in V deoarece blocul motor necesita o turnare mai simpla.

  • MOTOR CU CILINDRII IN V
  • Motor cu ardere interna ai carui cilindri sun grupati in doua blocuri egale, blocuri decalate intre ele astfel incat axele longitudinale ale cilindrilor aferenti sa fie plasate in doua plane care formeaza intre ele un unghi de 30 ... 90o. In vorbirea curenta, se foloseste, de regula, denumirea de motor in V.  

    Un astfel de motor are cilindrii dispusi in forma de V, intr-un unghi de 30-90 grade. Motoarele cu cilindri in V sunt mai compacte decat motoarele cu cilindri in linie. Un motor cu 8 cilindri in V este mai scurt si mai lat decat unul cu 8 cilindri in linie.

  • MOTOR CU CURSA SCURTA
  • Motor la care cursa pistonului este inferioara alezajului cilindrului.

  • MOTOR DIESEL
  • Motor cu ardere interna la care aprinderea se produce datorita incalzirii aerului proaspat admis in cilindri, data fiind presiunea de compresie ridicata, si prin injectarea, direct in camera de ardere, a combustibilului (motorina). Din acest considerent, se mai numeste si motor cu aprindere prin compresie. Intr-o forma eliptica, se foloseste, adesea, si denumirea Diesel sau diesel, dupa numele celui care a inventat acest tip de motor (germanul Rudolf Diesel), dar si motor pe motorina.

  • MOTOR DOHC