Newsletter
Dictionar Auto

  • ECARTAMENT
  • Distanta dintre planele mediane ale rotilor aceleiasi punti ale unui vehicul, masurata la nivelul suprafetei de rulare. Daca puntea este echipata cu roti jumelate (duble), se ia in considerare planul median al fiecarei perechi de roti.

  • EFECT DE SOL
  • Fenomen aerodinamic bazat pe Legea lui Bernoulli si datorita caruia un flux de aer care circula pe sub caroseria unui automobil de curse poate fi astfel perturbat de vecinatatea cu solul incat sa creeze o forta deportanta menita sa imbunatateasca contactul rotilor cu solul la viteze ridicate. Deoarece interesul de a exploata consecinta acestui efect este exact invers decat in cazul aviatiei (unde se doreste obtinerea portantei), in cazul automobilului acest lucru se realizeaza prin profilarea infrastructurii caroseriei sub forma unei aripi de avion pozitionata pe invers fata de directia de mers, astfel incat sa se creeze sub vehicul o depresiune.

  • EFORT DE TORSIUNE
  • Masura pentru forta de rasucire. Efortul de torsiune se masoara in N-m (Newton-metri). Rotatile pe minut (RPM) la care motorul produce un efort de trosiune maxim sunt foarte importante. De exemplu, daca motorul A produce 200 N-m la 3.000 RPM, iar motorul B produce 200 N.m la 5.000 RPM, atunci motorul A va accelera mai bine la viteze mai joase, iar motorul B la viteze mai mari.

  • EGR
  • Acronim preluat din limba engleza pentru Exhaust Gas Recirculation (recircularea gazelor de evacuare), metoda care permite reducerea oxizilor de azot (NOx) din gazele de esapament produse de motoarele cu ardere interna, prin recircularea unei mici parti din acestea odata cu aerul de admisie. Prin recircularea unei parti mici din gazele arse, se controleaza procesul de combustie astfel incat sa se domoleasca temperaturile inalte, care favorizeaza formarea oxizilor de azot.           

    Recircularea gazelor de esapament (Exhaust-gas recirculation) - metoda de a reduce oxizii de nitrogen din gazele de esapament prin recircularea gazelor de la motor prin conducat de admisiune. Astfel, gazele de esapament folosesc ca material inert ce absoarbe caldura degajata de procesul de combustie si reduce nivelul temperaturii atins in timpul combustiei.

  • ELECTROMOBIL
  • Automobil cu actionare electrica de la o sursa proprie de energie electrica. Sinonimia cu vehiculul electric este aproximativa, in sensul ca electromobilul are un inteles mult mai limitat.

  • ELECTROMOTOR DE PORNIRE
  • Vezi: demaror.

  • ELECTROVEHICUL
  • Vezi: vehicul electric. Denumire mai rar utilizata.

  • ELERON
  • Deflector de aer lung si ingust, neintegrat in forma caroseriei (fara continuitate de stil) si montat, uzual, la spatele unui autoturism (transversal - pe capota, hayon sau pavilion) cu scopul diminuarii portantei si, ca urmare, a imbunatatirii stabilitatii la viteze ridicate prin realizarea unui contact mai bun al rotilor spate cu calea de rulare. Sinonimia cu spoilerul este aproximativa (v. spoiler).

  • EMC
  • Abreviere preluata din limba engleza pentru ElectroMagnetic Compatibility (compatibilitate electromagnetica), cerinta a legislatiei europene care, in cazul autovehiculelor actuale, presupune, pe de o parte, asigurarea unei imunitati totale a componentelor electrice si electronice ale acestora fata de interferentele electromagnetice ale surselor externe (linii aeriene de inalta tensiune, relee de telecomunicatii etc.) si, pe de alta parte, un control sigur al emisiilor electromagnetice ale autovehiculului.

  • EMS
  • Acronim preluat din limba engleza pentru Engine Management System (sistem pentru gestionarea functionarii motorului), sistem care se bazeaza pe un control computerizat al functionarii motorului, prin monitorizarea mai multor parametri, cum ar fi: turatia motorului, sarcina, temperatura motorului etc. Acest sistem face ca motorul sa functioneze la parametri optimi, din punct de vedere al emisiilor poluante, economiei de combustibil si draivabilitatii, pentru cele mai diverse conditii de exploatare autovehiculului.

  • EMV
  • Compatibilitatea electro-magnetica - comportarea electronicii autovehiculului in campuri electrice puternice. In realitate, aceste campuri pot fi intalnite in zonele apropiate de retelele de inalta tensiune.

  • ENTREPRISE
  • Caroserie de autoutilitara derivata dintr-o caroserie de autoturism, prevazuta cu doua usi laterale (eventual, plus altele 2 blocate) si, obligatoriu, o usa spate tip hayon, pentru accesul la platforma de incarcare amenajata in spatiul portbagajului, plus cel aferent banchetei spate. Denumirea provine din franceza, fiind utilizata de firme precum Citroen, Oltcit etc.

  • EON
  • Abreviere preluata din limba engleza pentru Enhanced Other Network (alta retea intensificata), functie RDS (Radio Data System) care permite unui radio montat la bordul unui automobil trecerea automata pe un alt post, pentru durata unui anunt de trafic.     

    Prescurtarea pentru Enhanced Other Network. Prin acest sistem, radioul masinii transmite anunturile de trafic si ale celorlalte posturi in programul curent.

  • ESP
  • Abreviere preluata din limba engleza pentru Electronic Stability Program - Program pentru controlul electronic al stabilitatii unui autovehicul, care lucreaza in colaborare cu celelalte programe de gestionare electonica a patinarii rotii (ABS, ASR, EDC etc.). Acest program permite corijarea traiectoriei autovehiculului actionand controlat asupra sistemului de franare si asupra injectiei de combustibil a motorului.  

    Electronic Stability System - Program electronic de stabilitate. Sistemul incearca sa mentina pe traiectorie o masina care derapeaza, prin franarea directionata a fiecarei roti. ESP este un sistem de siguranta care permite controlul si stabilitatea unei masini in timpul unor manevrari critice si corecteaza posibilele supravirarii si subvirarii. ESP foloseste senzori pentru a delimita ruta pe care soferul o doreste si actuala ruta pe care autovehiculul o parcurge. Care roti vor fi franate? In conditiile de subvirare, cand curba este luata prea larg (imaginea din stanga), rotile din fata se rasucesc spre exterior.Atunci, ESP aplica frana pe roata din spate stanga. Cand spatele masinii derapeaza, in conditiile de supravirare, ESP-ul franeaza cu roata din fata dreapta. Datele EACS arata ca in aproximativ 18% din accidentele usoare si 34% din accidentele fatale; ESP ar avea o influenta certa (fie reduce probabilitatea unui accident sau evitand accidentul cu totul).Unde cauzele accidentului au fost identificate ca " pierderea controlului autovehiculului", ESP ar avea cu siguranta un beneficiu in 42% din cazurile accidentelor rezultate cu daune si in 67% din accidentele fatale. ESP a devenit cunoscut prin asa-numitul "test al elanului" si este incorporat azi multor masini ca o masura de siguranta.

  • ESS
  • Abreviere preluata din limba engleza pentru Electronic Stability System (sistem pentru controlul electronic al stabilitatii), sistem care lucreaza in combinatie cu ABS-ul si TCS-ul pentru a permite mentinerea vehiculului pe traseu dorit, prevenind derapajul lateral. Acest sistem se comercializeaza sub diverse denumiri, cum ar fi: StabiliTrak (GM), AdvanceTrac (Lincoln) sau ESP (la mai multi constructori auto).

  • ETC
  • Abreviere preluata din limba engleza pentru Electronic Traction Control (Control Electronic al Tractiunii), sistem care functioneaza numai impreuna ABS-ul si este dezactivat automat atunci cand vehiculul se deplaseaza cu viteze mai mari de 50 Km/h, viteza la care se presupune ca o invartire neintentionata a rotii este putin probabil sa apara. Ca si ABS-ul, sistemul ETC este eficace, in special, pentru a mentine controlul autovehiculului atunci cand o parte a acestuia se depalseaza pe o suprafata mai alunecoasa decat pe partea cealalta. Se utilizeaza, in acest scop, senzorii ABS pentru a determina viteza unghiulara a rotii si se franeaza roata care patineaza (are turatie mai mare), prin intermediul arborelui planetar, diferentialul aplicand cuplul motor doar rotii stationare sau cu viteza unghiulara mai mica.

  • ETRIER
  • Mecanism de actionare hidraulica a placutelor de frictiune da la frana disc, mecanism care permite, totodata, si o reglare continua a jocului dintre discul de frana si placute, pe masura uzurii acestora.

  • ETRIERE DE FRANARE
  • Placutele de frana sunt montate pe etriere, care se se afla langa discul de frana. Etrierul asigura ca placutele de frana sa exercite o presiune egala asupra discului.

  • ETS
  • Electric Train System - este o reglare a patinarii tractiunii.

  • EURO III sau EURO 3
  • Nivel de depoluare (standard) impus pentru autovehiculele destinate pietei europene incepand cu anul 2000, de aceea acest standard mai este cunoscut si sub denumirea de Euro 2000.

  • EVACUARE
  • "Faza a ciclului motor, in care gazele arse sunt eliminate din camera de ardere; ultimul timp, ca evolutie a ciclului motor, dupa admisie, compresie si destindere."

    Sistemul de evacuare a gazelor arse in motorul cu ardere interna este compus dintr-un sistem de tevi sau tuburi, toba de esapament si, in unele cazuri, resonator.