Newsletter
Dictionar Auto

  • DEALER
  • O firma care cumpara si vinde, cu un adaos comercial. Firma lucreaza indeaproape cu consumatorul, in comparatie cu o firma distribuitoare sau un angrosist, dar opereaza cu un adaos comercial ceva mai ridicat decat acestia.

  • DEALER AUTO
  • Persoana (fizica sau juridica) imputernicita de un constructor de automobile pentru a comercializa produsele sale si a le asigura serviceul necesar pe toata perioada de garantie a acestora, precum si in postgarantie.        

    Punct de vanzare cu amanuntul care comercializeaza o linie de produse (sau chiar mai multe) ale unui producator catre publicul larg sau companii auto. Dealer-ul asigura de asemenea service si vinde piese de schimb pentru marca de masini pe care le comercializeaza. In anumite cazuri, un dealer poate comercializa si produsele altui producator.

  • DECAPOTABILA
  • Caroserie transformabila de autoturism, putand fi, potrivit dorintei utilizatorului, de tip inchis sau deschis, prin escamotarea totala sau partiala a pavilionului (acoperisului), a geamurilor laterale si a lunetei. Din aceasta categorie de caroserii fac parte: cabrioletul, falsul cabriolet, torpedoul si landauletul.        

    Orice masina cu plafon pliabil. Termenul a aparut in SUA in jurul anului 1930. In anii '50 a aparut si termenul "decapotabila cu plafon rigid" care desemneaza o masina al carei plafon seamana cu cel al unei decapotabile dar este fix si nu se poate plia.

  • DECLIVITATE
  • Inclinarea unui drum pe o porÅ£iune uniformă faţă de axa orizontală

  • DEMAROR
  • Motor electric alimentat de la o baterie, care serveste la pornirea motoarelor cu ardere interna. Se mai numeste si electromotor de pornire sau starter.

  • DEPLASARE UNGHIULARA
  • Rotatia in jurul unei axe verticale care trece prin centrul de gravitatie al masinii.

  • DEPORT
  • Distanta, masurata in milimetri, dintre suprafata de asezare a jantei pe butucul rotii si un plan paralel cu aceasta suprafata, care trece prin mijlocul rotii (pe latime)

  • DEPORTANT
  • Care produce efectul de deportanta.

  • DEPORTANTA
  • Forta verticala, indusa prin mijloace tehnice adecvate, menita sa anuleze sau sa diminueze efectul portantei.

  • DERIVA
  • Denumire laconica pentru unghiul dintre directia de deplasare dorita a unui autovehicul si directia reala de deplasare a acestuia, datorata elasticitatii pneurilor si determinata de solicitari transversale diverse (rafalele puternice de vant sau de curentii de aer formati datorita circulatiei cu viteza mare a unor vehicule grele pe directia opusa de mers, intratul in viraj etc.). Se mai numeste si unghi de deriva a pneului (denumire ISO) sau unghi de alunecare a pneului (denumire SAE).

  • DERIVA ZERO DE DIRECTIE
  • Sistem de directie a carui geometrie are o raza de frecare egala cu zero. Aceasta configuratie minimizeaza efectele produse de acceleratie (la masinile cu tractiune frontala) sau de franare pe drumuri cu suprafata inegala.

  • DETONATIE
  • "Ardere secundara parazita specifica, indeosebi, motoarelor cu aprindere prin scanteie, care apare atunci cand gazele nearse ramase in cilindri explodeaza, separat, in fata frontului de flacara comandat, odata cu cresterea temperaturii si presiunii. Fenomenul are ca efect scaderea performantelor motorului si o suprasolicitare termica si mecanica a acestuia; se manifesta printr-un ""tacanit"" metalic specific si, in jargonul automobilistic, este cunoscut sub denumirea de ""bataia avansului"". Detonatia nu este o pre-aprindere, nefiind cauzata de puncte incandescente ale camerei de ardere si avand loc simultan cu arderea propriuzisa a ciclului motor, in perioada de inceput a acesteia."       

    Conditie in care, dupa ce bujia se aprinde, o parte din amestecul de combustibil-aer nears in camera de combustie explodeaza in mod spontan si acest efect este contrabalansat doar de caldura si presiunea create de amestecul de combustibil-aer deja aprins.

  • DEVIERE DE TORSIUNE
  • Tendinta unei masini de a vira intr-o anumita directie la accelerare. Devierea de torsiune este mai des intalnita la masinile cu tractiune pe fata deoarece fortele de reactiune create de semi-arbori pot genera forte neegale de directie la rotile din fata.

  • DI
  • Injectia directa (Direct Injection), atat la motoarele Otto, cat si la cele Diesel. Astfel, combustibilul este injectat direct in camerele de ardere si ars bine, fara ocoale prin camere laterale. La Diesel era problematic zgomotul puternic al exploziei. Audi a reusit sa remedieze aceasta deficienta printr-o turbionare exacta a aerului si printr-un amestec cat mai bun cu combustibilul.

  • DIESEL sau dieseL
  • Vezi: motor Diesel

  • DIESELIZA
  • A echipa un automobil cu un motor Diesel sau a modifica structura unui motor cu aprindere prin scanteie pentru a-l face sa functioneze ca un motor Diesel.

  • DIESELIZARE
  • Actiunea de a echipa un automobil cu motor Diesel sau de a modifica structura unui motor cu aprindere prin scanteia pentru a-l face sa functioneze ca un motor Diesel.

  • DIFERENTIAL
  • Mecanism cu roti dintate asociat puntilor motoare ale unui autovehicul pentru a permite rotilor sa se invarta cu viteze diferite, in functie de distanta diferita pe care o au de parcurs (in cazul virarii sau trecerii peste obstacole), astfel incat sa se evite uzura prematura a pneului si sa se imbunatateasca sabilitatea autovehiculului, indeosebi la viteze ridicate.              

    Permite ca rotile din dreapta si din stanga sa se roteasca la diferite rotatii pe minut. Acest lucru este necesar mai ales la curbe, cand roata din exteriorul curbei se invarte mai repede decat cea aflata in interior, pentru a compensa distanta mai mare pe care o are de parcurs.

  • DIFERENTIAL AUTOBLOCABIL
  • Diferential specific automobilelor de lux cu capacitate mare de trecere, la care repartitia momentului motor la roti se face in functie de conditiile de deplasare, evitandu-se astfel patinarea, continuu si fara interventia soferului, atunci cand aderenta uneia dintre rotile motoare este mai mica.

  • DIFERENTIAL BLOCABIL
  • Diferential specific automobilelor cu capacitate mare de trecere, care permite ca, printr-o blocare comandata de sofer, sa se anuleze miscarea diferentiata a rotilor (unul dintre arborii planetari este blocat cu un stift solidar cu carcasa diferentialului). Se asigura astfel posibilitatea deplasarii autovehiculului si atunci cand aderenta uneia dintre roti este foarte mica.

  • DIFERENTIAL CU ALUNECARE LIMITATA
  • V. LSD. I se mai spune si diferential pentru limitarea deraparii, diferential autoblocabil (impropriu), diferential cu limitare la alunecare etc..          

  • DIFERENTIAL DE BLOCARE
  • Diferential ale carui distributii pot fi blocate impreuna, astfel incat sa se elimine miscarile diferite ale celor doua roti si sa se maximizeze tractiunea in conditii de drum alunecos.

  • DIFERENTIAL DE CENTRU
  • Diferential folosit la sistemul de tractiune pe toate rotile (AWD) pentru a distribui forta la diferentialul din fata si la cel din spate.

  • DIFERENTIAL DE TORSIUNE
  • O alta forma constructiva a diferentialului central, utilizata la firma Audi, pentru modelele Quattro.

  • DIFERENTIAL INTERAXIAL
  • Diferential suplimentar, folosit in cazul autovehiculelor cu tractiune integrala, pentru a permite preluarea diferentei de deplasare a rotilor de pe puntea fata, comparativ cu cele ale puntii spate (cazul trecerii peste obstacole), printr-o repartizare adecvata a cuplului motor pe fiecare dintre punti. Acesta este amplasat central, fata de axa caroserie, intre diferentialul puntii fata si cel al puntii spate. Mai rar, in limba romana, se numeste si diferential de torsiune.

  • DIFERENTIAL PARTIAL DE ALUNECARE (LSD, LIMITED SLIP DIFFERENCTIAL)
  • Diferential care reduce diferenta de viteza dintre roti. LSD-ul imbunatateste tractiunea impiedicand roata care patineaza sa mai primeasca putere de la motor. Acest lucru forteaza ambele roti tractoare sa aiba aceeasi viteza de rotatie indiferent de tractiunea disponibila. Rotile sunt totusi actionate diferit la conditii normale de drum, dar tractiunea este imbunatatita cand masina ruleaza in noroi sau pe zapada. Diferentialul partial de alunecare asigura transmiterea unei rotatii la ambele roti chiar daca una dintre ele se afla pe o portiune alunecoasa.

  • DIN
  • Acronim preluat din limba Germana pentru Deutsches Institut fur Normung (Institutul German de Standardizare), institut care a elaborat mai multe norme de standardizare cu aplicare in domeniul auto, norme recunoscute in majoritatea tarilor europene.

  • DIRECTIE ASISTATA
  • Sistem de control al directiei (electric, hiraulic, electro-hidraulic etc.) in scopul imbunatatirii stabilitatii autovehiculului si a adaptarii tinutei de drum la viteza de deplasare.

  • DIRECTIE CONVERGENTA A ROTILOR
  • Schimbarile in directia unei roti care apar fara ca soferul sa miste volanul. Directia convergenta poate fi cauzata de directie sau de deformatii ale pieselor de suspensie, datorate tensiunilor aparute la viraje, accelerare si/sau franare atat pe drumuri netede cat si cu denivelari.

  • DIRECTIE CU PINION SI CREMALIERA
  • Tip de directie uzual. Volanul este legat de pinion care pune in functiune o cremaliera. Pe masura ce pinionul se invarte, se pune in functiune si cremaliera, care pune in functiune mecanismul de directie, facand ca rotile sa se miste in stanga sau in dreapta.

  • DIRECTIE LA TOATE ROTILE (4WS, FOUR WHEEL STEERING)
  • Mecanism care permite si rotilor din spate sa fie directionate. Unghiul de directie este adesea limitat la 2-3 grade. Acest mecanism permite ca atat rotile din spate cat si cele din fata sa fie directionate pentru a imbunatati manevrabilitatea si pentru a asigura mai multa stabilitate la viraje.

  • DIRECTIE NEUTRA
  • Situatie in care masina se afla in curba iar unghiurile de alunecare in fata si in spate au aproximativ aceeasi valoare. Desi aparent pare o stare de echilibru ideala, directia neutra nu ofera o stabilitate la fel de mare precum o usoara subvirare, la care deriva este mai mare la rotile din fata decat la cele din spate.

  • DISC DE FRANA
  • Elementul mobil al franei cu discuri, montat pe butucul rotii si prevazut cu doua suprafete de frecare, paralele, de forma unor coroane circulare.            

     Frana foloseste un rotor in forma de disc si etriere care tin placutele de frana. Rotorul este atasat butucului de roata si se invarte odata cu el. Etrierele sunt fixe. Atunci cand pedala de frana este apasata, etrierele exercita presiune asupra rotorului. Placutele de frana incetinesc rotorul ori de cate ori este nevoie. Majoritatea masinilor folosesc discuri de frana la rotile din fata. Discurile de frana rezista la caldura si isi pot pastra puterea de franare mult mai bine decat franele cu tambur.

  • DISPOZITIV DE PORNIRE
  • Motor mic alimentat de baterie care invarte vilbrochenul inainte ca motorul sa porneasca.

  • DISTANTA DINTRE AXE
  • Distanta dintre centrele axei rotilor din fata si axei rotilor din spate, vazuta din lateral.

    V. ampatament

  • DISTRIBUITOR
  • Un dispozitiv care transfera forta electromotoare la bujie. Distribuitorul directioneaza forta electromotoare de la bobina la bujie pentru ca aceasta din urma sa se declanseze.

  • DISTRIBUTIE
  • Denumire laconica pentru mecanismul de distributie al motoarelor cu ardere interna, mecanism care comanda timpii de lucru ai ciclului motor (admisia, compresia, destinderea si evacuarea) pentru fiecare cilindru in parte. In jargonul automobilistic, cand se spune distributie schimbata se intelege ca a fost schimbata recent cureaua de distributie si, eventual, rolele intinzatoare (numai pentru motoarele la care antrenarea mecanismului de distributie se face prin curea dintata).

  • DOHC
  • Abreviere preluata din limba engleza pentru Double OverHead Camshaft (doi arbori cu came in chiulasa). Se foloseste, de regula, in sintagma motor DOHC, semnificand un motor cu doi arbori cu came in chiulasa: unul pentru actionarea supapelor de admisie si celalalt pentru actionarea supapelor de evacuare.

  • DOS-A-DOS
  • Automobil in care cei patru pasageri stau fata in fata sau spate in spate, aparut la inceputul secolului XX. Foarte rar intalnit in prezent.

  • DOTARE
  • Denumire consacrata, de regula, pentru echipamentele optionale ale unui autovehicul sau de ultima generatie, neimpuse inca de anumite cerinte legale.         

  • DREAM CAR
  • Termen preluat intocmai din limba engleza, care in traducere ar insemna masina de vis. Autoturism unicat, futuristic si experimental, conceput, de regula, pentru a fi prezentat la diferite expozitii cu scopul de a soca prin elementele de noutate si de a stimula interesul fabricantilor de automobile si componente auto in sensul aplicarii in conditii de serie a anumitor solutii tehnice sau tehnologii.         

    Un automobil unic, futurist si experimental, care este prezentat in general la targuri auto pentru a stimula interesul fata de produsele producatorului respectiv. Doar o parte dintre ele intra in productia de serie.

  • DRUM PUBLIC
  • Cale de comunicatie terestra, cu exceptia cailor ferate, special amenajata pentru traficul pietonal sau rutier, deschisa circulatiei publice.

  • DUBLU CLIMATRONIC
  • Sistem de aer conditionat controlat electronic, cu posibilitate de reglare idependenta a teperaturii pentru locurile fata si spate.

  • DUMMY
  • Papusa ce imita corpul uman, care se foloseste la testele de ciocnire. Masuratorile fac posibila aprecierea riscului de ranire in functie de loviturile suferite.