Newsletter
Dictionar Auto

  • CABRIO
  • Denumire laconica pentru cabriolet.

  • CABRIOLET
  • "Caroserie complet decapotabila de autoturism, in 3 volume sau 2 volume si jumatate, avand 2 sau 4 usi laterale si pavilion (acoperis) rabatabil spre spate, pliabil sau rulabil, integrabil in volumul portbagajului. Alte particularitati: geamuri laterale - 2 sau 4; locuri - 2, 4 sau 5, pe 1 sau 2 randuri; alura - sportiva, eleganta; motorizare - 600 ... 2500 cm3. Mai rar, se foloseste si denumirea cabrioleta."

  • CABRIOLETA
  • Un alt termen folosit pentru masina decapotabila. Producatorii europeni denumesc modelele decapotabile Carbriolet sau Cabrio. Masina decapotabila are un plafon care poate fi coborat si doua sau patru locuri.

  • CADRU
  • "Sinonim pentru sasiu (v. sasiu); denumire mai putin recomandata."

    Structura de baza, de tip punte, a masinii care sustine si pozitioneaza caroseria si partile mecanice importante ale masinii.

  • CAL-PUTERE
  • "Unitate de masura traditionala consacrata pentru evaluarea puterii motorului si datorata lui James Watt, inventatorul motorului cu abur, care a definit pentru prima data acest termen, in 1782, din nevoia de a-si clasifica motoarele dupa putere pentru a le putea vinde. Din diverse ratiuni, de-a lungul timpului, au aparut mai multe definitii pentru calul putere. Astfel, calul putere, sub forma definita de Watt, este cunoscut acum sub denumirea de cal putere mecanic sau cal putere SAE (in engleza, abreviat cu HP de la HorsePower) si este echivalent, in sistemul metric, cu 746 W. In secolul al XIX-lea, a aparut in Germania notiunea de cal putere metric sau cal putere DIN, echivalent cu 736 W. Acest din urma termen a fost preluat apoi in toata Europa si Asia, abrevierea folosita pentru acesta fiind diferita de la tara la tara (Germania: PS - de la Pferdestarke; Olanda: pk - de la paardekracht; Franta: CV sau cv - de la Chevaux Vapeur; Romania: CP - de la Cal Putere etc.)."        

    Unitatea de masura pentru puterea produsa de un motor. Puterea efectiva sau puterea de franare (CP) si kilowatii (KW) sunt unitatile standard. Cu cat caii-putere sunt mai multi, cu atat vehiculul poate atinge o viteza mai mare. Un motor obisnuit de 3.0 L 24 V V-6 dezvolta o putere de franare de 190 CP la 5000 rotatii pe minut. Un motor de 24 V V-6 poate dezvolta o putere de franare si de 190 CP deoarece poate accelera mai bine decat unul similar de 12 V V-6. Un cal-putere este egal cu 75 de kilogrammetri pe secunda.

  • CALANDRU
  • Element frontal al unei caroserii auto, plasat intre faruri si prevazut cu prize de aer, prin care se faciliteaza racirea motorului si care contribuie, totodata, la personalizarea diverselor modele de automobile. La unele caroserii, calandrul este integrat in capota fata. Mai este cunoscut si sub denumirea de grila radiator, datorita faptului ca, in general, in spatele acestuia este plasat radiatorul de racire a motorului, asigurandu-se astfel un schimb mai eficient de caldura.

  • CALCAI SI VARF
  • Tehnica de sofat sportiv, care presupune actionarea simultana a pedalelor de frana si de acceleratie cu piciorul drept (cu calcaiul - acceleratia si cu varful - frana). Scopul acestei tehnici este acela de a se evita schimbarea vitezei in timpul franarii sau acela de a se evita debreierile repetate cu piciorul stang.  

    Tehnica de trecere intr-o viteza inferioara in timpul franarii, care necesita ca soferul sa apese in acelasi timp toate trei pedalele unei masini cu transmisie manuala. Pentru a trece intr-o viteza inferioara folosind tehnica "calcai si varf", soferul trebuie sa apase cu varful piciorului drept pedala de frana si, in timp ce continua sa franeze, foloseste calcaiul sau partea laterala a aceluiasi picior pentru a impulsiona acceleratia, marind rotatia pe minut a motorului, in timp ce trece intr-o viteza inferioara. Piciorul stang apasa pedala de ambreiaj. Procesul se desfasoara dupa cum urmeaza: se apasa frana cu piciorul drept, se calca ambreiajul cu piciorul stang, se trece intr-o viteza neutra, in tot acest timp frana fiind calcata, se da un impuls scurt acceleratiei cu partea laterala sau cu calcaiul piciorului drept pentru a tura motorul, se trece intr-o viteza inferioara, se da drumul la ambreiaj, se ridica piciorul dupa pedala de frana. Aceasta tehnica este foarte greu de manuit, dar exersand, poate fi pusa in aplicare in mai putin de o secunda. Acest proces ajuta ca fluxul de putere al motorului sa fie optim si asigura o viata mai lunga a transmisiei.

  • CAMA
  • Componenta activa a unui mecanism, sub forma unei proeminente sau cavitati, dispusa pe un arbore sau pe un disc care, prin rotire, impune o anumita lege de miscare unui element translativ pe care il comanda. In cazul automobilului, cama are aplicatii nenumarate, cea mai cunoscuta fiind aceea de a comanda deschiderea supapelor de admisie si de evacuare ale motoarelor cu ardere interna.  

    Dinte extern sau partea cea mai exterioara a unui arbore rotitor. Cama este folosita pentru a transmite miscarea la un moment determinat in cadrul rotatiei arborelui.

  • CAMERA DE ARDERE
  • Denumire conventionala pentru spatiul delimitat de cilindru, chiulasa si capul pistonului, atunci cand acesta se afla la punctul mort interior (PMI). Arhitectura camerei de ardere presupune un volum si o forma bine studiate, cu amprenta clara, uneori si asupra chiulasei sau a capului de piston. Mai rar, se mai numeste si camera de combustie.

  • CAMERA DE ARDERE SFERICA
  • Tip de camera de ardere de forma cvasi-sferica, foarte compacta, ce se regaseste in special la motoarele Diesel, fiind practicata, de regula, in capul pistonului.Camera lucreaza in combinatie cu un injector astfel pozitionat incat, impreuna cu poarta supapei de admisie, sa produca un efect de turbionare a incarcaturii proaspete ajunsa in cilindru.

  • CAMERA DE COMBUSTIE
  • Spatiul care ramane deasupra cilindrului atunci cand pistonul se afla in pozitia fixa de sus. Aici are loc arderea amestecului de combustibil si aer. Deoarece aici au loc arderile, forma si designul acestei camere poate afecta puterea, consumul de combustibil si emisiile de la motor.

  • CAMERA DE COMBUSTIE SFERICA
  • Camera de combustie sferica, aflata in partea de sus a cilindului motorului. Forma sferica asigura o eficienta ridicata deoarece fortele de explozie sunt directionate catre piston de catre suprafata curbata a camerei de combustie.

  • CAMION
  • Denumire laconica pentru autocamion, nerecomandata din punct de vedere al intelesului tehnic (v. autocamion).

  • CAMION USOR
  • Vehicul care cantareste mai putin de 6 tone.

  • CAMIONETA
  • Denumire laconica pentru autocamioneta, nerecomandata din punct de vedere al exprimarii tehnice (v. autocamioneta).

  • CAN
  • Abreviere preluata din limba engleza pentru Controller Area Network (intr-o traducere aproximativa, retea de control zonal, traducere neconsacrata insa in limba romana), standard si tehnologie de comunicatie seriala pe retea dezvoltat pentru prima data de firma Bosh, special pentru aplicatiile auto. Transferul semnalului nu se mai efectueaza prin cabluri singulare ci printr-un cablu comun pentru culegerea de date, care vor putea fi apoi folosite de toate dispozitivele electonice conectate. Se permite astfel conectarea senzorilor si actuatorilor de pe un autovehicul intr-un sistem sau subsistem de aplicatii in timp real.

  • CANAL DE EVACUARE
  • Pasajul aflat in partea superioara a cilindrului care conduce gazele de la supapa de evacuare la colectorul de evacuare.

  • CAPACITATE
  • Denumire laconica pentru capacitatea cilindrica a unui motor cu ardere interna.

  • CAPACITATE CILINDRICA
  • Denumire generica pentru volumul dislocat de pistoanele unui motor in cursa lor de la punctul mort interior pana la punctul mort exterior a unui motor cu ardere interna. In cazul motoarelor cu mai multi cilindri, se vorbeste de o capacitate cilindrica unitara (aferenta unui singur cilindru) si de o capacitate cilindrica totala (suma capacitatilor cilindrice unitare). In vorbirea curenta, prin capacitate cilindrica se intelege capacitate cilindrica totala si se exprima, de regula, in cm3 sau in litri. Se mai numeste si litraj sau cilindree.

  • CAPACITATE CUBICA
  • Volumul cilindrului masurat intre partea fixa de sus a pistonului si cea de jos. Se masoara in centimetri cubi sau toli (inch) cubi.

  • CAPACITATE DE TRECERE
  • Caracteristica functionala, constructiva si geometrica a unui autovehicul care reflecta posibilitatea acestuia de a se deplasa pe drumuri rele (cu denivelari, noroaie, pante, serpentine, strat gros de zapada etc.) sau in teren natural, fara drum.

  • CAPOTA
  • Element mobil al unei caroserii, care acopera un compartiment (motor, portbagaj sau habitaclu). De remarcat ca, atunci cand capota de habitaclu este fixa (caroserie nedecapotabila), denumirea utilizata este aceea de pavilion.

    Partea de la masina care se ridica si care acopera motorul.

  • CARBURANT
  • Combustibil lichid, usor volatil, folosit pentru alimentarea motoarelor cu ardere interna (benzina, motorina si GPL-ul).

  • CARBURATOR
  • Dispozitiv specific motoarelor cu aprindere prin scanteie de conceptie mai veche, care realizeaza amestecul carburant necesar arderii, prin pulverizarea si volatilizarea benzinei in aer, intr-o proportie controlata aer/benzina (dozaj), functie de sarcina si de alte reglaje specifice.    

    Un mecanism prin care aerul si combustibilul sunt atomizati si introdusi la motor. Acesta masoara proportia adecvata de combustibil si aer pentru a forma un amestec si variaza raportul dintre ele in functie de motor. Aerul suflat prin jicloarele de combustibil se transforma intr-un amestec de aer-combustibil care este ars la cilindri. Carburatoarele se foloseau la majoritatea masinilor inainte de 1985. In prezent se foloseste injectia.

  • CARCASA TUBULARA
  • Carcasa unei masini, construita din tevi sudate. Carcasele tubulare sunt mai usor de fabricat in cantitati mici comparativ cu carcasele unitare.

  • CAROSAJ
  • Unghiul de inclinare a rotii unui automobil in raport cu verticala, privind din fata sau din spatele automobilului, unghi prescris de constructor pentru ameliorarea uzurii pneurilor si a aderentei acestora in functie de sarcina (carosaj pozitiv) sau de intrarea in viraj (carosaj negativ). De asemenea, in cazul rotilor directoare, carosajul contribuie la micsorarea efortului necesar bracarii rotilor. Este considerat pozitiv atunci cand roata este inclinata spre exterior si negativ, cand roata este inclinata spre interior. Se mai numeste si unghi de cadere sau unghi de inclinare a rotii in plan transversal.

  • CAROSERIE
  • Componenta de baza a unui vehicul, amenajata pentru postul de conducere, transportul persoanelor si al bunurilor sau pentru instalarea diferitelor echipamente necesare efectuarii de servicii mecanizate. Ea este, de asemenea, un element global de securitate pasiva dar si un element de sustinere, protejare si mijlocire a functionalitatii tuturor celorlalte sisteme ale automobilului, inclusiv a motorului si a legaturii cu solul.

    Coachwork in engleza, carrosserie in franceza, Karosserie in germana, carrozzeria in italiana - corpul automobilului, habitaclul cu tot confortul si optiunile de lux, distinct de sasiu.

  • CARTE SERVICE
  • Document prin care se tine evidenta interventiilor tehnice efectuate, in reteaua service autorizata, asupra unui vehicul aflat in perioada de garantie.

  • CARTER MOTOR
  • Denumire generica a partii fixe, tip carcasa, a mecanismului motor, care este constituita, de regula, din carter superior (blocul motor sau blocul cilindrilor) si carter inferior (baia de ulei). In jargonul automobilistic, denumire improprie pentru baia de ulei a motorului.

  • CARTERUL MOTORULUI
  • O cuva sau o cutie care inchide partea de jos a motorului, sustine vilbrochenul si stocheaza uleiul pentru motor.

  • CATALIZATOR
  • Dispozitiv atasat sistemului de evacuare a gazelor de esapament, destinat reducerii poluarii atmosferice, fie prin convertirea emisiilor poluante (hidrocarburi, monoxid de carbon si oxizi de azot) in bioxid de carbon si apa, fie prin reducerea acestora la azot. Elementul activ al catalizatorului il constituie un fagure cu suport ceramic sau metalic pe care se depun substantele cu rol catalitic (platina, paladiu sau rodiu). Se mai numeste si convertor catalitic sau, intr-o exprimare lapidara, cat.

    Componenta a sistemului de evacuare a gazelor de ardere si foloseste la rearderea gazelor de esapament, fapt prin care se micsoreaza componentele toxice. Carcasa consta dintr-un otel superior rezistent la caldura, iar in interior se gaseste de obicei o bucata de ceramica cu nenumarati faguri fini, monolitul. Interiorul fiecaruia dintre acesti faguri este acoperit cu un aliaj special, care contine platina. Alternativ, in locul acestor monoliti pot exista si folii fine de metal, de 0,5 mm grosime, infasurate.

  • CATALIZATOR DE OXIDARE
  • Convertor catalitic care pernite oxidarea monoxidului de carbon si a hidrocarburilor nearse (lichide si gazoase) din gazele de esapament ale motoarelor Diesel, cu scopul reducerii poluarii, inclusiv prin diminuarea particulelor emise (cu 20 ... 50%). Se mai numeste si oxicat.

  • CC sau cc
  • Abreviere pentru centimetrul cub, unitate de masura consacrata pentru evaluarea capacitatii cilindrice a motoarelor cu ardere interna. Uneori, se mai utilizeaza si abrevierea cmc.

  • CDC
  • Abreviere preluata din limba engleza pentru Continuous Damping Control (control permanent al suspensiei). Sistemul CDC este asociat suspensiilor adaptive (electronic) in timp real si este util nu numai pentru ocupantii automobilului, contribuind substantial la imbunatatirea confortului acestora, dar si pentru siguranta sarcinii utile (in cazul vehiculelor comerciale) si pentru protectia pneurilor, a elementelor suspensiei si a diverselor componente electronice ale vehiculului, contribuind la cresterea duratei de viata a acestora. Acest sistem monitorizeaza permanent mai multi factori cum ar fi sarcina, conditiile de drum, miscarile vehiculului si actiunile soferului. Senzorii montati pe vehicul reactioneaza instantaneu la orice schimbare, determina cerintele optime de atenuare a socului si regleaza continuu performantele automobilului. Aceasta optimizare a suspensiei are loc in timp real, toate actiunile derulandu-se in fractiuni de timp de ordinul milisecundelor. Ca avantaj, in plus, castigul de stabilitate si manevrabilitate confera, evident, o siguranta de drum sporita vehiculului si ocupantilor acestuia.

  • CDI
  • Acronim preluat din limba engleza pentru Common-rail Direct Injection (injectie directa cu rampa comuna), tehnologie dezvoltata de Mercedes pentru motoarele Diesel de autoturism, incepand din 1997.

    Denumire a firmei Mercedes pentru Common-Rail-Diesel-Injektion-Direkteinspritzer (injector diesel comun).

  • CELULA DE COMBUSTIBIL
  • Dispozitiv de conversie chimica a energiei unui combustibil (de regula, hidrogen sau gaz natural) direct in energie electrica, apa si caldura, in prezenta unui oxidant. Asemanator unei baterii electrice, celula de combustibil trebuie reincarcata, insa reincarcarea nu se face cu energie electrica ci cu combustibil. Utilizarea celulelor de combustibil pentru propulsarea automobilelor aduce un castig enorm, in ce priveste poluarea, insa pretul lor este foarte mare deocamdata.     

    Componenta electro-chimica care produce curent electric cu ajutorul combustibililor potriviti, de tipul metanolului sau al hidrogenului in combinatie cu oxigenul. In acest fel, ea poate pune in miscare un eletromotor si, astfel, un vehicul. Cea mai mare problema este pretul sau ridicat, care nu scade nici macar la productia in serie. Cu toate acestea, din considerente de imagine, producatorii de automobile nu le impun clientilor costurile complete.

  • CENTIMETRU CUB (cc)
  • Masura europeana pentru capacitatea cilindrica a motorului. 1.000 cc = 1 litru = 61 toli (inch) cubi.

  • CERAMICA
  • Folosit ca material usor si extrem de rezistent. La Porsche (turbo) si Mercedes (CL 55 AMG) se foloseste deja la placutele de frana. Avantajul consta in rezistenta enorma, iar timpul de folosire se ridica la 300.000 de kilometri. In afara de aceasta, greutatea acestor placute este cu 60% sub greutatea celor din otel, ceea ce micsoreaza masa fara suspensie, imbunatatind astfel confortul la mers.

  • CERTIFICAT DE INMATRICULARE
  • Document de bord al unui autovehicul prin care se atesta faptul ca acesta a fost luat in evidenta politiei rutiere, atribuindu-i-se un numar unic de inmatriculare, ca indeplineste conditiile tehnice de admitere in circulatia pe drumurile publice si ca are un proprietar, persoana fizica sau juridica, responsabil de inmatricularea acestuia.          

    Dovada de proprietate asupra vehicului.

  • CHEDER
  • Element de etansare (usi, ferestre, capote etc.) sub forma unui cordon din cauciuc sau plastic, cu un profil special, adaptat locului de montare.

  • CHIULASA
  • Componenta a motoarelor cu ardere interna obtinuta prin turnare, care inchide cilindrii, la partea superioara, delimitand impreuna cu acestia si capul pistonului volumul camerei de ardere. Cu ajutorul chiulasei se face, de asemenea, schimbul de gaze, ea ingloband supapele si canalizatia de admisie si de evacuare. Ca varianta lexicala acceptata, se poate folosi si termenul culoasa, insa in lucrarile de specialitate aceasta versiune lingvistica este mai putin folosita. Desi larg folosita, in limbajul curent, este incorecta forma lexicala chiloasa si tot incorecta este si forma de plural chiuloase, in loc de chiulase.             

  • CHIULASA DE CILINDRU
  • Produs turnat din aluminiu sau fier care gazduieste camera de combustie, orificiile de admisie si evacuare si diverse supape. Chiulasa (sau chiuloasele, in cazul in care motorul are mai multe seturi de cilindri) se afla intodeauna deasupra cilindrilor. Chiulasa, partea detasabila aflata deasupra blocului de cilindri, contine bujiile si supapele. Ea sigileaza cilindrul si formeaza partea de sus a camerei de combustie.

  • CICLOMOTOR
  • Vehiculul cu 2-3 ro┼úi care este prev─âzut cu motor cu ardere intern─â având capacitate cilindric─â de cel mult 50 cm3, care p─âstreaz─â caracteristicile generale ale bicicletei, putând fi pus în mi┼čcare ┼či cu ajutorul pedalelor, ┼či a c─ârui vitez─â de deplasare prin construc┼úie, nu dep─â┼če┼čte 50 km/h.

  • CICLU IN PATRU TIMPI
  • Un motor cu ardere interna si ciclu in patru timpi necesita doua rotatii ale cilindrului sau patru curse de piston pentru a obtine o cursa utila, o cursa interna, o cursa de compresiune, o cursa de evacuare. Este mult mai eficient decat motorul cu ciclu in doi timpi. De asemenea, mai este denumit si ciclul Otto.

  • CICLU MOTOR
  • Totalitatea starilor termodinamice succesive (timpi) prin care trece amestecul carburant, incepand dintr-o stare initiala (admisia), pana ce se revine la acea stare. Intr-un motor policilindric, la nivelul fiecarui cilindru are loc un ciclu motor separat, intr-o ordine prestabilita de constructor.

  • CIFRA CET
  • Este capacitatea de aprindere a combustibililor Diesel. Pentru a se aprinde cu siguranta, motoarele Diesel de azi au o cifra Cet de 50.

  • CIFRA CETANICA