Newsletter
Dictionar Auto

  • BAIA DE ULEI
  • Carterul inferior al motorului cu ardere interna, in care se stocheaza si se colecteaza uleiul necesar ungerii. Impropriu, se mai numeste si carter motor (v. carter motor).         

    Spatiul de la blocul motor, de sub vilbrochen, in care uleiul se scurge.

  • BAIE USCATA A CARTERULUI
  • Tip de motor cu combustie interna in care uleiul de ungere este stocat intr-un rezervor separat sau intr-un radiator de racire si nu in carterul motorului. Uleiul este pompat la motor de catre pompe separate.

  • BANDA DE IESIRE
  • Banda de decelerare la autostrăzi.

  • BANDA DE INTRARE
  • Banda de accelerare la autostrăzi.

  • BANDA DE URGENTA
  • Banda rezervata situatiilor de urgenţă pe autostrăzi.

  • BARA ANTIRULIU
  • Vezi: bara stabilizatoare.

  • BARA DE TORSIUNE
  • Tip de element elastic specific pentru unele suspensii auto, care se prezinta sub forma unei bare metalice si care atunci cand este solicitata la rasucire, prin deformatie cu un anumit unghi, dezvolta un efort unitar apt sa preia solicitarile primite de la roata ca urmare a interactiunii maselor suspendate ale vehiculului cu denivelarile caii de rulare. Bara de torsiune actioneaza independent pe fiecare roata, ca alternativa a arcurilor elicoidale, specifice majoritatii suspensiilor.  

    Tip de arc care se rasuceste pe masura ce este comprimat sau intins. Arcurile barei de torsiune sunt simple si robuste si sunt folosite in sistemul de suspensii.

  • BARA STABILIZATOARE
  • Element elastic al suspensiei independente, care leaga intre ele bratele stanga-dreapta ale puntii cu scopul atenuarii oscilatiilor de ruliu ale autovehiculului si a maririi stabilitatii in viraj. Se mai numeste si bara antiruliu. Bara stabilizatoare montata pe puntea fata (directoare) creeaza efect de subvirare si atunci cand se monteaza pe puntea spate, induce efect de supravirare.     

      Element de suspensie (folosit in fata, spatele sau in ambele capete ale masinii) care reduce alunecarea masinii, rezistand oricarei miscari verticale neuniforme dintre cele doua roti la care este conectat. Bara stabilizatoare nu afecteaza rigiditatea suspensiei atunci cand ambele roti sunt deviate in mod egal in aceeasi directie. Bara stabilizatoare sporeste manevrabilitatea vehicului, crescand stabilitatea in curbe si la manevre bruste. Marea majoritate a vehiculelor au bare stabilizatoare in fata. Barele stabilizatoare aflate atat la rotile din fata cat si la cele din spate pot reduce si mai mult alunecarea masinii.

  • BARIL (bbl)
  • Termen preluat din jargonul automobilistic englezesc pentru corpul clapetei de acceleratie al unui carburator, in special sub forma sa abreiata, bbl. Astfel, un carborator monocorp este numit carburator 1bbl, carburatorul dublu corp estre numit carburator 2bbl etc. V. bbl.         

      Atunci cand se face referire la automobile, acesta se refera la carburatoare. "2bbl" inseamna ca acel carburator are 2 jicloare de combustibil. Numarul de jicloare determina cantitatea de combustibil pe care carburatorul o poate furniza. Un carburator tip 4bbl poate asigura mai mult combustibil decat unul similar de 2bbl.

  • BAS
  • Acronim preluat din limba engleza pentru Brake Assist System (sistem de franare asistat), sistem electronic dezvoltat de Mercedes-Benz, care interpreteaza obisnuintele de franare ale soferului si initiaza singur efectul de franare, atunci cand identifica o situatie de urgenta. In acest mod, se reduce substantial spatiul de franare.

    Prescurtare a celor de la Mercedes pentru asistarea franei. Acesta recunoaste intentia soferului de a pune o frana totala dupa viteza si puterea miscarii pedalei de frana si activeaza automat intreaga putere de franare, pentru a se obtine un spatiu de franare cat mai scurt.

  • Bbl sau bbl
  • Abreviere pentru barilul petrolier, unitate de masura pentru volume egala cu circa 160 l. Abrevierea provine din denumirea englezeasca Blue Barrel (butoi albastru), lansata de americani prin anul 1870. Pentru a manipula cantitatile de petrol s-au consacrat atunci niste butoaie, initial confectionate din lemn, vopsite in albastru si avand capacitatea standard de 40 galoni (1 galon = circa 4 litri) si capacitatea efectiva de 42 galoni, 2 galoni considerandu-se ca se pierd datorita tarnsportului si volatilizarii .

  • BENZINA
  • Carburant hidrocarbonic, produs petrolier sau de sinteza destinat alimentarii motoarelor cu aprindere prin scanteie.

  • BERLINA
  • Caroserie de autoturism de tip inchis, in 3 volume sau 2 volume si jumatate, avand minim 4 usi laterale si, eventual, o usa suplimentara spate, tip hayon, pentru accesul la portbagaj. Conform nomenclatorului ISO, in categoria berlinelor fac parte: berlineta, sedanul si limuzina. Berlinele cu 4 usi se mai numesc si Notchback, iar berlinele cu 5 usi se mai numesc si Hatchback.            

      Termen din timpul celui de-al doilea razboi mondial care descrie o masina de lux, cu geamuri mici care permiteau pasagerilor sa priveasca afara fara a putea fi observati din exterior.

  • BERLINETA
  • "Berlina de dimensiuni mai mici, denumirea fiind preluata intocmai din italiana. Intrucat aprecierea dimensiunilor caroseriei este (deocamdata) pur subiectiva, se evita, in general, folosirea denumirii de ""berlineta"", mai ales atunci cand, pentru constructor, sunt in joc interese comerciale. Motorizarea asociata berlinetei este, in generala, plasata in plaja de cilindree 600 ... 1300 cm3."

  • BI-LITRONIC
  • Far cu xenon dezvoltat de firma Bosh, care emite, din aceeasi sursa, atat lumina pentru faza scurta, cat si cea pentru faza lunga. Aceasta tehnologie presupune un singur bec ce se deplaseaza cu cativa milimetri, atunci cand trebuie comutat de pe faza lunga pe cea scurta sau invers (cazul farurilor traditionale) sau intercalarea unei obstructiuni intre fluxul lumminos si lentila de proiectie (cazul farurilor eliptice).

    Denumire a firmei Bosch pentru un far cu xenon care emite faza mica si faza mare din aceeasi sursa.

  • BICARBURATIE
  • Alimentare alternativa cu doi carburanti (gaz sau benzina) a unui motor cu aprindere prin scanteie.

  • BICILINDRIC
  • (Despre motoare, compresoare) Cu doi cilindri.

  • BICILINDRU
  • Motor cu ardere interna cu doi cilindri.

  • BICORP
  • Tip de caroserie specifica anumitor autoturisme, care prezinta o degrosare pronuntata a partii fata, de la nivelul parbrizului, profilandu-se, astfel, doua corpuri (volume): compartimentul motor si habitaclul (in acest caz, habitaclul inglobeaza in el si portbagajul spate); este cunoscuta si sub denumirea de caroserie in doua volume; autoturism cu caroserie in doua volume.

  • BIELA
  • Componenta a mecanismului motor in forma de bara articulata la ambele capete, care transforma miscarea de translatie a pistonului in miscare de rotatie a arborelui cotit.

    Bratul care leaga pistonul de vibrochen si transforma miscarea pistoanelor in miscare rotativa.

  • BILA DE RECIRCULARE
  • Mecanism de directie in care arborele de directie pune in functiune o roata melcata care, la randul ei, face ca un bloc metalic cu dintii sa se miste inainte si inapoi. Rulmentii cu bile reduc frecarea dintre roata melcata si bloc. In timpul ce blocul se misca, dintii sai pun in functiune o roata dintata care legata de coloana de directie care, la randul ei, pune in miscare timoneria de directie.

  • BLOCARE
  • Momentul in care un cauciuc incepe sa patineze in timpul franarii. Forta maxima de franare a unui cauciuc este dezvoltata atunci cand acesta este pe punctul de a se bloca. Deci distanta de franare cea mai scurta apare atunci cand rotile din fata si cele din spate ating punctul de blocare simultan. Acest lucru se intampla destul de rar datorita conditiilor variabile de drum si de tractiune si, de cele mai multe ori, rotile din fata se blocheaza inainte sau dupa cele din spate. Blocajul rotilor din fata este mai stabil decat cel al rotilor din spate.

  • BLOCARE OPUSA
  • Tehnica in care volanul este indreptat in alta directie decat directia de mers a masinii. Blocarea opusa este folosita pentru a controla masina la supravirare, cand partea din spate a masinii oscileaza prea mult.

  • BLOW-BY
  • Termen preluat din limba engleza semnificand fluxul scaparilor de gaze din camera de ardere in carterul motorului, pe durata proceselor de compresie si ardere, scapari datorate etansarii imperfecte a segmentilor pe cilindri si pistoane. La motoarele actuale, gazele datorate blow-by-ului (gazele de carter) sunt preluate de sistemul de ventilatie a carterului, fiind recirculate apoi prin inserare in aerul de admisie. Deoarece blow-by-ul este un indicator important in ce priveste caliatea fabricatiei motorului, avand efecte functionale nedorite (inrautatirea ungerii, diminuarea performantelor, cresterea consumului de ulei etc.), acesta este tinut sub control de catre constructor, avand valori prescrise atat pentru motorul nou, cat si pentru un motor uzat dar a carui stare tehnica este considerata inca a fi acceptabila.      

    Termenul pentru gazele ce trec in timpul arderii din cilindru pe langa piston si ajung in incaperea axului motor. Ele sunt evacuate prin aerisirea incaperii axului motor catre canalul de introducere a aerului.

  • BRAT OSCILANT
  • Parghie cu pivot care transmite actiunea tachetului la tija supapei. Miscarea in sus a tachetului este transformata in miscare in jos a tijei supapei.

  • BRAT TRENANT
  • Element de suspensie ce consta intr-o parte longitudinala care pivoteaza si care are un butuc de roata atasat rigid de capatul care treneaza. Un brat trenant indeajuns de rigid poate asigura pe deplin pozitia rotii. Este similar unui brat semi-trenant, cu singura exceptie ca axa de pivotare este strict perpendiculara pe linia centrala longitudinala a masinii.

  • BREAK
  • Caroserie de autoturism in doua volume, cu spatele mult alungit, usa tip hayon pentru accesul la portbagaj si bancheta rabatabila. Se foloseste, uneori, si varianta ortografica romanizata brec.

  • BUCLIER
  • Parte componenta a barei parasoc (fata sau spate) a unui automobil, element tip scut care da o forma estetica si aerodinamica parasocului, integrandu-l, cel mai adesea, in volumul caroseriei.

  • BUCSA
  • Un element simplu de suspensie, in general compus din doua tuburi de otel coaxiale legate printr-un manson de cauciuc. Libertatea de miscare a bucsei in diverse directii atenueaza efectul unui drum dificil si manevrabilitatea masinii.

  • BUJIE
  • Dispozitiv electric, specific motoarelor cu explozie, care se monteaza pe chiulasa pentru a da, in camera de ardere, scanteia necesara aprinderii amestecului carburant.

    Bujia transforma energia inalta intr-un arc care face legatura intre electrozi. Arcul face ca amestecul de benzina-aer sa se aprinda, sa extinda si sa furnizeze energie prin apasarea pistonului.